odisHej!
Min erfarenhet är den motsatta vad gäller tillväxttakt. Mina gula yngel växer betydligt långsammare än de bruna! *-)
Vad gäller att hanarna skulle ha två röda prickar är jag mer osäker på. Dessa fläckar har jag mest sett på vuxna/halvvuxna hanar. Det vore intressant att veta från vilken storlek/ålder dessa markeringar i så fall skulle börja framträda?
Jag får nog ta tillbaka mitt påstående att gold växer lika fort som vanliga bruna.
När jag drog upp mina första kullar så skötte jag karet exemplariskt och höll bara en kull i varje kar. Då tyckte jag mig se att det inte var någon skillnad på tillväxten upp till ca 3,5 cm. Ibland kunde det t.o.m. vara några Gold som var störst.
Jag har ett lekpar som ger 25% guld och 75% bruna, så mina iakttagelser sker iaf från god grund. Oftast har jag sålt de små malarna vid ca 4 cm. Hur de växer sedan, blir ett stort frågetecken.
När fler kullar får gå tillsammans så är min nuvarande erfarenhet/uppfattning att de bruna drar ifrån i storlek. De verkar klara hårdare konkurens om maten gentemot andra fiskar.
Men om vattenkvaliten är god och maten tillräcklig, så ser jag inte någon större skillnad i tillväxt till ca 3,5 cm på de briuna och de gula.
Odis: Märker du stor skillnad i tillväxttakt redan från start?
De röda prickarna har jag inte försökt att studera själv. Det var en upplysning som jag fångade upp i en akvariebutik av en butiksinnehavare.