Vulcano
Har luskat runt lite och kommit fram till dessa firrar..
Julidochromis transcriptus 4-6 st
Tanganicodus irsacae 4-6 st
Cyprichromis leptosoma 12 st
Lamprologus multifasciatus 10 st
Callochromis pleurospilus 4-6 st
Synodontis petricola 3 st
Hur ser denna kombination ut?
Och va ligger priserna på dessa fiskar i sthlm o har ni sett dem/vet att dem finns nån stans
jullen
Skulle valt callochromis eller multisar..multisen vill nog ha bottnen.
Cutekid
Jag hade kört med 2 stenrösen eller rev samt en stor sandyta mellan reven. Fiskbeståndet jag skulle ha satsat på är 1+1 Tanganicodus irsacae 4-6 st, 1+1 Julidochromis transcriptus samt 5+5 eller 5+7 Callochromis pleurospilus. Att jag väljer bort multisarna är att de kommer att spöa Callochromisen duktigt när de har fått yngel och skyddar sitt revir. Att ha 4-6 Tanganicodus irsacae brukar leda till döden för de som inte parar ut så ett par skulle jag ha valt. Som ytfisk hade jag nog satsat på ett stim med ca 10 st cyprichromis leptosoma "utinta florucent".
Vissa har säkert andra alternativ men detta tror jag skulle funka bäst.
Mvh
Vulcano
Cutekid, jag tänkte eftersom akvariet är ganska lång så borde kanske multisarna o Callochr. funka?
Cutekid
De går mkt hårt åt bottenlevande fiskar. Skulle inte chansa.
jullen
Håller med cutekid,en dålig ide att chansa..
Vulcano
Okej...men nåra andra botten levande firrar som skulle kunna samsas med multisar?
det känns dock lite få fiskar för en 375 l..eller ?
Cutekid
Jag har erfarenheter att multisar är killers mot bottenlevande fiskar. Visst kan du testa men i slutändan tycker jag det är ganska jobbigt att se multisarna bita sig fast i andra fiskars fenor. De värsta snäckisar jag har varit med om var mitt gamla signatus par. De kunde bita sig fast i troffarnas fenor och hänga där ett bra tag.
Mvh
jonre723
Ja, signatus är den värsta av dem jag haft också. :)
Jag tycker att det är på tok för lite Cyprichromis. 10 leptosomor är som 10 Kardinaltetra, dvs inte ett stim. Rekommendationerna är oftast desamma också: MINST 10... ;)
Ska man köra leptosomor så ska de vara åtminstone 25-30 stycken.
Det, ihop med 1+1 Julidochromis transcriptus, 1+1 Tanganicodus irsacae och en ordenlig koloni Lamprologus multifasciatus, blir en alldeles utmärkt och intressant 375-litersburk.
Cutekid
En liten filmsnutt på mina gamla red stripe "Maswa"
http://rapidshare.de/files/6670849/Callochromis_pleurospilus_red_stripe_Maswa.wmv.html
Välj free och och vänta tills länken dyker upp för uppladdning .. tar ca 20 sec.
Mvh
Vulcano
Dem va ju riktigt snygga, hur mycket kostar dem ca o va är artens hela namn?
Cutekid
Callochromis pleurospilus "red stripe Maswa" och de kostade 40 kr st om jag inte minns fel. Köpte f1:or från Leif Persson i Landskrona.