Jag kan inte låta bli att känna faschination men kanske ännu mer frustration över att den här typen av diskussioner blir så fel. Missförstår folk varandra med flit? Går folk till omedelbart angrepp med flit? I grund och botten lär ju de flesta vara överens. Mikael sammanfattade problemet rätt bra i följande citat:
citat: Man måste dock vara medveten om den skrivna diskussionens för och nackdelar. Det blir lätt missförstånd och det blir lätt fasta positioner i form av försvar och anfall
Själv har jag som långvarig student/doktorand ofta blivit sur över vissas (ingen som deltagit i den här diskussionen) oförmåga att förstå att det som är en spottstyver för dem faktiskt är rätt mycket pengar för vissa andra. Att åka på ciklidstämma, sarfs riksstämma, akvariets dag mm. kostar hälften av det som blir över när en student betalat alla sina utgifter. Sedan säger folk "Men det är ju BILLIGT". För gymnasie/högstadieungdom med rejält begränsad ekonomi blir det ännu värre och frågan "vad får jag för pengarna" ännu viktigare eftersom en hel del avvägningar måste göras. Vad ger mest för pengarna?
Mvh.
Ola