Kalle-MajaNäej, det är inte bara Malawi; Flowerhorns och andra muskelfiskar, norrlänningarna (och västkusten och Skåne) och lite nytt löst folk är ändå på tråden. Men varför är det t ex så lite "färskíngar" ute nu? Har det blivit kallare?
/Kalle
Som färsking på nätet, men inte som hobbyakvarist, så tror jag att zoopet passar färskingarna betydligt bättre, i.af. är det högre trafik där.
Jag tror inte att forumet har blivit svårare att ta till sig än det gamla. Faktum är att jag som mestadels tittar till Köp&Sälj samt forumet inte märker särskilt stor skillnad. Att trafiken är lägre torde bero av något annat, men vad?
Om jag försöker generalisera en hel del , så verkar det vara så att färskingar eller om man vill ställa lite udda frågor, så ställs de på zoopet och inte på NCS.
Det är mer osämja i trådar på zoopet, vilket borde göra nybörjare försiktiga. (Inte så ofta iof)
Jag upplever det som vänligare på NCS, men också att det finns duktigare akvarister här. Egentligen är det nog inte så, för det finns många duktiga på zoopet också och många av er dubblerar. Skillnaden ligger kanske i att det är mer avancerad akvaristik som diskuteras på NCS, men också att det är i mångt och mycket samma "järngäng" som skriver. Det kan kanske få färskingar att bara läsa och inte att de vågar ge sig in och skriva inlägg själva.
Första sidan kan göras mer inbjudande för nya akvarister genom att skriva om eller till i texten som man möter allra först.
Är du intresserad av ciklider? Har du dessa underbara fiskar i ditt akvarium?
Välkommen in i vår fantastiska värld. Passa på att diskutera i vårt Forum. En hel mängd akvarister har bidragit med mycket samlad kunskap genom åren. (Kostnadsfri forumsregistrering fordras.) Vi välkomnar varmt nya akvarister.
Nordiska Ciklidsällskapet har funnits sedan 1967. Tusentals artiklar från den tiden och framåt kan du hitta här.
Forum, skall naturligtvis vara en klickbar länk. Texten bör vara lite större än annan text också, om man nu vill lyfta fram den.
//Gunnar