drd
En till på lite blek firre som simmar i mitt 310 liters.
White diamond ;)
Midas_Tom
riktigt fin bild mattias !! fin diskus också ;) ..
blackened
Patrik: Nu när du uppenbarligen har skaffat kamera kan du väl knäppa några bilder på dina kar och lägga upp? Vore kul o se, särskilt växtkar om du har nåt igång för tillfället.
PatrikMalmo
Åh, kamera har jag haft länge. Det nya är en blixt. Har inte haft några bra möjligheter att publicera bilder på nätet innan, samt att det har varit en del annat. Eller mycket en del annat. Bilder går i perioder för mig.
Kör en äldre bild på mitt 50-liters i köket, tagen 3-4 månader efter uppstart. Inget high-tech kar, men det kommer ändå bubblor från bladen. Hade problem med trådalger vid fototillfället, men ett par Amano-räkor och lite guppy löste det med tiden. För mig personligen är kar som det på bilden bland det bästa - enkla att sköta och med murrigt intryck. Växter vid fototillfället: Bolbitis, Anubias, Javamossa (Christmas), Javaormbunke, Monosolenium, C. pteridoides, Hygrorhyza samt Heternanthera. Numera är karet omgjort och jag har trixat med bottenlagret. Ska se om det blir bilder på det framöver också.
Hilsen,
P
Alexander-Wiberg
Normalt sett är jag ingen "växtkarsfantast", men det här var nog topp 3 på alla jag sett. Så oerhört naturligt! Känns som om man verkligen kan få se denna lilla plätt i ett vattendrag. Behövs faktiskt inga fiskar i rent estetiskt, och då kan man va nöjd!
Trevliga detaljer är växterna som täcker en viss del av botten, samt det gröna mossliknande till vänster som ser ut att täcka en rot på höjden?
Micke-Jarhl
oj!! jäkla fint akvarium du har där patrikmalmo Läckert!!
PatrikMalmo
Tackar!! Karet ser annorlunda ut idag. Syns dåligt på bilden, men karet är uppbyggt med fyra rötter, och de flesta växter sitter fast på dem. Det gröna mossliknande till vänster är Bolbitis med trådalger på... det var de trådalgerna jag hade problem med. Bolbitis trivs inte att flyttas runt med, om man inte kör high-tech. Spanar man noga så syns dock några nya blad på väg upp, och trådalgerna (det mossiga) försvann med några Amanos och guppys. Däremot är det alldeles för många arter växter på en begränsad yta för att man någonsin ska hitta något liknande i naturen. Inspirerat av mästaren på att designa växtakvarium, Takashi Amano. Det koncept han skapat heter inte för inte "Natural aquarium".
Sedan var det faktiskt lite fisk i karet, men bilden är tagen med lång slutartid så rör de sig det minsta så syns de inte. Då fanns två par Rhinogobius wui, ett par kopparkampfiskar samt sex smycketetra i karet. Kompletterades sedan med två Amano-räkor och fem vild-guppys.
Hilsen,
P
PatrikMalmo
Här är Tanganyikakaret (600 liter) dagen innan jag vann hempristävlingen i biotopklassen. Återigen en bild med lång slutartid, så Cypsen ser ut som streck. Modulerna är hemmabyggen, som jag försökt beskriva hur man gör i olika inlägg tidigare. Lurar på en artikel om det. Snäckorna som täcker nästan hela botten är idag borttagna (tillsammans med 1:3 L.stappersi) och ersatta med Kilesor... :) Växterna är Vallisneria, Hydrilla, Hornsärv samt om man spanar mycket, mycket noga även Potamogeton. Den sista är numera borttagen ur karet.
Hilsen,
P
Alexander-Wiberg
Det kallar jag en snäckskalsbädd....Fan va läckert! Kan tänka mig att cypsen gör sig riktigt bra i det karet!
PatrikMalmo
Cypsen är kvar, med en del tillägg i form av yngel och fler inköp. Hade annars en jäkla röta med snäckskalen - hittade en person som rätt nyligen lagt ner sin odling Vinbergssnäckor. Köpte fyra tempokassar för en billig penning... tippar på att det var en och en halv kasse i karet. Kommer nog inte att behöva köpa fler snäckor på rätt många år. :)
Hilsen,
P
Joakim-Draktoft
PatrikMalmo
Modulerna är hemmabyggen, som jag försökt beskriva hur man gör i olika inlägg tidigare. Lurar på en artikel om det.
En sådan artikel kommer att uppskattas. Länge sedan det fanns något i CB, om att göra egen-tillverkade bakgrunder.
choffe
min tuggande ps. crabro. hon tuggade för ca 2 veckor sedan...
choffe
avkomman av min ps.. crabro en dag gamla på bilden men nu är dom knappt 2 veckor och simmar fritt i akvariumet...dom är föresten till salu när dom växt till sig..läs mer på zoonen...
PatrikMalmo
choffe,
schysst att få bild på ynglen - de brukar vara lite svåra att få till på bild!! :)
Joakim,
har redan fotona - "ska bara" blir skrivet också...
Hilsen,
P
choffe
pappan till dom han blir kolsvart när han färgar ut...
choffe
PatrikMalmochoffe,
schysst att få bild på ynglen - de brukar vara lite svåra att få till på bild!! :)
Joakim,
har redan fotona - "ska bara" blir skrivet också...
Hilsen,
P
tack tack...jag tog bilden när dom var i en vagga (som man kanske kan ana) så det är inte så svårt att få dom på bild
mvh christoffer
choffe
en gammal och usel bild jag skrapade fram, men det jag ville komma med är att man ser hur mörk crabro hannen kan vara...
choffe
en dålig bild. har som ni kanske förstår också fixat till den. men ett yngel i "nutid"
tycker det är lite fästligt att dom efter bara knappt 2 veckor är så lika sina föräldrar
choffe
inte bästa kvalitet på denna heller men...lika är dom!
Zaphi
Skickar jag väl upp en bild här då...
Här är en lustig liten krabat :)