Styrso
Bara ett litet tips!
Jag tänkte bara meddela at myten är sann L239 äter tofsalger. Nu har jag tre stycken i olika burkar och de har sakta men säkert betat av alla tofsar. Ok vetenskapsmannen i mig har inte uteslutit alla andra möjilgheter, men min 200L yngelbur som stått i ett par år men bara vattenbyten är nu ren!!! och det räcker för mig...
Komiskt nog så har jag köpt dem på hornbach- efter dessa år av letande ;-)
panna
Standard Blå Panaque, L239, äter tofsalger
Har du bilder? På L239. Storlek? Det låter musik i mina öron, käka tofsalger. mvh Jouni
imported
Hank
Vissa Panaque äter väl BTN också :)
ryghar
Hur är L239 när det kommer till växter? Äts de också upp?
Styrso
Min senaste L239 går i 540 med BTN. Jag har inte sett skador ännu (~2 månader). Växterna blir misshandlade av cikliderna så där vet jag inte orsaken, men jo jag håller växter.
Peter
Alexander-Ylipaa
HankVissa Panaque äter väl BTN också :)
och om man har otur, även silicone fogar....brrr...
discusred
Har haft dom par gånger, ena var harmlös och åt av maten och mangroverötterna. Nästa jag hade gjorde en prydlig revor på min backtonature.
Kanske beror lite hur dom har chans till att komma åt mat, innan övriga fiskar tar maten.
Mycket fin mal, men kan vara farliga ibland för din inredning
anli
Låter som en mal i min smak! Tar en direkt när jag får syn på dom!
discusred
Anli,
På denna sida
http://www.plecofanatics.com/ kan dom ha malar som du säkert gillar, gissar jag på?
Mycket bilder i forumet oxå.
bmwpower
vad är priset för en sådan mal??
Är det denna mal som för fanna med röda eller blå ögon??
PatrikMalmo
Siamesisk algätare käkar också tofsalger, men visst - man får hålla den lite utsvulten för att den ska göra det. Just de käkar i allafall inte bakgrunder och siliconfogar... :)
Hilsen,
P
bmwpower
Det händer allt för ofta tycker jag att man få dom falska siameserna
PatrikMalmo
bmwpower,
då är det bara att läsa på och köpa de rätta... :)
Hilsen,
P
bmwpower
dom är så otroligt lika när dom är små så det går inte att avgöra tycker jag
PatrikMalmo
Nema problema, tycker jag... spana in denna:
http://www.aquatic-gardeners.org/cyprinid.html
Hilsen,
P
ZakatH
Så vitt jag vet är det "Flying fox"(Crossocheilus oblongo) som är den bättre algätaren, vad gäller siamesiska algätare..
PatrikMalmo
Zakath,
stämmer inte med mina erfarenheter. Men visst, de kan säkert funka olika bra i olika kar med olika förutsättningar.
Hilsen,
P
Styrso
bmwpower,
kommer inte i håg priset- typ 250. köpte i två omgångar när jag såg att de funkade. Slut nu hos hornbach i götet, men det jobbar ett par riktiga L-mals diggare där. De kan säkert försöka rota fram fler...