Alexander-Ylipaa
Det har dykt upp några västafrikanska tetror här uppe oxå!
De påminner mycket i kroppsformen på dem som Micke visar. Fast de har "gulsvart randiga" stjärtfenor och lite ljusblå silverskimmrande kropp.
Stimmade förövrigt väldigt duktigt.
Gabbi
De kommer lite varstans ifrån, direktimporter, guldkorn hos leverantörer osv. Jag tycker det är kul med tetror och barber, så jag hugger det jag hittar. Höll ögonen öppna, snart i ett akvarium nära er.....
Gabbi
En "ny" tetra som inte är direkt vanlig, men lite kul tycker jag är Moenkhausia phaenota. Hittade tyvärr ingen bild på nätet. Ser lite ut som en kerri.
MrFish
He,he,he.. "Var det Barilius? Aha. Tja, har Sven sagt att det är Barilius, då är det Barilius. I stand corrected."
Farbror Kullander måste ha haft en dålig dag, då han sa till Gabbi att Opsaridiumen i gentligen var en Barilius... Karpfiskar (Cyprinidae ) saknar ju , som nämnts av Micke & Gabbi
fettfena; men djuren i fråga har ju denna??
Alltså : Barilius : Cyprinidae (Minnows or carps) & (!!!!!!) genus Barilius,that genus is now used only for Asian species!!!!
Kontenta : Nej, Micke du skulle stått på dej och inte :"I stand corrected." och NI får forska vidare på vad det kan handla om för fiskar (dock inte Karpfiskar ;-) )
Hälsn. Mr. Fish
Magnus-W
Mr.FishFarbror Kullander måste ha haft en dålig dag, då han sa till Gabbi att Opsaridiumen i gentligen var en Barilius... Karpfiskar (Cyprinidae ) saknar ju , som nämnts av Micke & Gabbi
fettfena; men djuren i fråga har ju denna??
GabbiMenar du Bariliusen? Den vi har har ingen fettfena, och torde därför inte vara en Opsaridium, utan en Barilius.
Hmmm ....
-- MW
PatrikMalmo
Alexander,
menar du Alestopetersius caudalis? Rackarns vacker tetra med fart i!! Har haft den i ett 600-liters växtkar för ett antal år sedan. Hittar nog fler bilder om man söker på Hemigrammopetersius, gick länge under det namnet.
gryni,
då kanske vi kan få en direktrapport om kvaliteten på fisken? *nyfiken* Det snackas en del om tjeckiskodlad fisk, så det vore skoj att få mer direkt input. En handlare jag har kontakt med säger att tjeckerna hör till världens bästa odlare, eftersom det under en lång period inte gick att få in så mycket fisk i landet. Just kvalisorten har ändå diskuterats en del, och om det blivit mycket "sönderavlat"?
Hilsen,
P
Gabbi
Nej, Patrick. Fisken i fråga har INGEN fettfena. Det trodde jag framgick klart och tydligt.
Påminn mig nästa gång så får du gärna se dem.
Du ska ju inte göra inlägg efter midnatt :-)
MrFish
"Ursprungligen postat av Gabbi
Menar du Bariliusen? Den vi har har ingen fettfena, och torde därför inte vara en Opsaridium, utan en Barilius."
################
Snurrigt värre.. Ok, de saknar fettfenor och kan därmed inte vara Karplaxar! INTE är tydligen ett ord jag har dyslexi för ;-). Men Gabbi -en liten kommentar- Opsaridium hör faktiskt inte heller till Karplaxar utan till Karpfiskar, så de har heller INGEN fettfena :-)
Gabbi
Säg inte det till mig....Diskussionen började väl med att det påstods att de HADE fettfena? Jag har hela tiden hävdat att de inte har fettfena.
Som svar på en av de ursprungliga frågorna, om "Raiamasen". Jag har forskat lite, och helt klart är de inte Raiamas. Faktiskt inte ens särskilt lika, om man bortser från fettfena/ej fettfena. Jag har pratat med leverantören, och de visste också nu att de hade haft fel namn från början. Vi tittade på leverantör, och de är viltfångade från Guinea Bissau. Jag gissar på att de kan vara nån typ av Nannocharax, men det är en ren gissning. Även denna gång har Kullander tittat på dem, denna gång hos leverantören, men han kunde inte artbestämma dem. Ovanliga är dom iallafall.
Micke
Har någon sett några Neolebias i handeln på sistone?
PatrikMalmo
Micke,
jepp. De brukar ha någon mindre art av dem på Akvarietjänst i Malmö då och då. I en del Köpenhamnsaffärer brukar man också kunna hitta dem. Rätt säker på att Akvarietjänst kan plocka hem sådana om du verkligen vill ha dem.
Hilsen,
P
Micke
Det låter bra Patrik.
Alexander-Ylipaa
PatrikMalmoAlexander,
menar du Alestopetersius caudalis? Rackarns vacker tetra med fart i!! Har haft den i ett 600-liters växtkar för ett antal år sedan. Hittar nog fler bilder om man söker på Hemigrammopetersius, gick länge under det namnet.
Det är mycket möjligt. Ska höra med affärn.
Gabbi
H. caudalis är väl lite av en "standardsortimentsfisk"?
PatrikMalmo
Beror nog rätt mycket på utbudet och marknaden vad som är standardsortiment. A. caudalis fanns med i en tidig upplaga av Akvariets Lexikon som jag lusläste när jag var 11-12 år. Tänkte under många år på den firren innan jag såg den i butik första gången - men så är jag också uppväxt på vischan. Härnere i krokarna ser man den rätt ofta numera i allafall. I Tyskland finns den i de flesta bättre butiker jag varit på.
Hilsen,
P
MrFish
En gammal "slagdänga" är väl gröntetran (N.ansorgei). Förr i tiden fanns den iaf i varje
husdjur & guppy-butik ;-)
gryni
Ang. Neolebias finns N. trilineatus finns på södermalms akvarieaffär i sthlm enligt deras hemsida.
Neobelias trewavasae skulle ju kul att se. Enligt bilden på länken nedan skulle det väl kunna gå och sälja sådana utan problem i butikerna:
http://www.fishbase.org/images/thumbnails/jpg/tn_Netre_u1.jpg
Gabbi - Kan det vara Moenkhausia phaenota på bilden nedan?
http://www.blackwaterfish.com/peru_blue.jpg
Butikernas standardsortimentet tycker jag har blivit mer och mer likriktat. I mindre butiker knutna till större kedjor dyker det inte upp särskilt många nyheter. Iaf inte på tetrafronten. Kul att istället höra att om nyheterna i de mer välsorterade butikerna.
Patrik - Kvaliteén på akvariefisken här nere i Tjeckien tycker jag inte skiljer sig nämnvärt från Sverige. Iofs har jag inte besökt så många butiker ännu för att kunna skaffa mig en riktigt bra uppfattning. Var på ett zoo-expo i helgen där det såldes en del akvariefisk. Där fanns det dock en del fall av fisk som inte såg helt ok ut. Bl.a. "krokiga" kejsartetror som inte såg så roliga ut. Priserna var dock väldigt låga så det var kanske andrahandssorteringen som såldes ut på den inhemska tjeckiska marknaden.
PatrikMalmo
gryni,
N. trewavasae är jäkligt snygg på bilden - har aldrig sett dem live. Kanske kunde konkurrera med Nannostomus mortenthaleri om den verkligen kom ut på marknaden. Neolebias är bara så himla skygga, vilket är lite synd. Öht finns det ju mycket rolig fisk från Västafrika, men det är trist nog lite oroligt därnere ofta, så det är inte så många som vågar fånga/kan exportera verkar det som.
Annars är jag helt med på att standardbutikerna verkar få ett mer och mer likriktat utbud. Personalen där brukar ju inte heller vara så akvaristiskt pålästa, en del ser ju ut som levande frågetecken när man använder latinska namn.
Tackar för återrapportering från Tjeckien!! :)
Hilsen,
P
Gabbi
Nej, det är inte den fisken, gryni.
Våra M. phaenota är ljust brungrå som basfärg med en längsgående mörk sidolinje som går ända ut i stjärtfenan. På båda sidor om sidolinjen är den ljust himmelsblå, men det blå täcker inte sidolinjen. Fenorna är också ljust blåa, mest markant i stjärtfenan.
Den ser ut som en kerri ungefär, men utan den längsgående analfenan.
mvh
Gabbi
Angående Nannocharax gissningen så verkar det klarna. Mike Noren trodde att det kunde vara Paradistichodus dimidiatus
http://www.salmlernetz.de/Citharinidae/Paradistichodus-Dateien/kl_dimidiatus.jpg
som tidigare räknades under Nannocharax...Nu kanske vi har löst det!