PatrikMalmo
De orange är väl billigare? *s* För egen del behövde vi ändå köpa in sådana, så det kom liksom på köpet.
Hilsen,
P
Sullgucku
kan man använda metall rördelar (mässing)?
Patrik, jag gick på ditt tips och köpte 50mm lock, nu återstår bara lämpliga genomföringar med packningar och slangfäste.
några tips var man kan hitta sådana?
PatrikMalmo
Jag hoppas man kan använda metalldelar som mässing... de har jag själv i filtret. Finns att köpa på många dammtillbehörsaffärer, och där klippte jag mina tillbehör. Om jag gjort om det idag hade jag dock köpt slanganslutningar (i plast) från någon som säljer dammtillbehör. Där finns kraftigare grejer som med lite silicon och bra tilldragning måste hålla i åratal. Jag har dock inte hunnit testa någon av varianterna, så jag frånsäger mig allt ansvar för eventuella konsekvenser!! :)
Har fortfarande kvar att lösa kopplingarna mellan 50mm-rören och vidare på ett stabilt sätt. Det håller visserligen nu, men innan jag kopplar in det för månne flera års drift så vill jag få till det så att det håller. Ger mässingen problem för mig framöver får jag helt enkelt byta.
Hilsen,
P
Cornelis
Är filtren fortfarande igång eller har de sprungit läck?
pontus
Mycket bra tråd, stormgillar den, bra att ni hittar fina lösningar.
Mvh / Pontus
Mats
Hej.
Har ett lim som jag använder till att lima akvarietillbehör,plast mot plast ,glas,metall.Det är vattenfast och saltvattensbeständigt samt ej giftigt.Det heter Simson Construction Adhesive marine.Sen har jag en annan lösning i botten på egna filter och det är en skiva (galler) med fyrkantiga rutor på ca 13m/m och 13m/m tjock.Sen har jag gjort egna utvändiga filter som ni kan se på Zoonen för ca 250-: st.
mvh Mats