Funderar på en sak.
Hur många malar är det som har en XXX .SPEC namn?
+ det självklara L-Numret.
Där är L-Nr ett måste som jag ser det.
Går jag in och söker efter Baryancistrus sp på
www.goc.se, ja då får jag upp 8 träffar, hur ska man då veta att det är just L-177 som jag menar om jag skriver Baryancistrus sp ??
Håller med att detta är ett Ciklid forum, då kanske vi inte ska prata grekiska och nämna L-nr, eller ens malar??
Undrar föresten hur många som verkligen har "järnkoll" på alla de ciklid namn som nämns på detta forumet....
Jag är totalt ointresserad av Ciklider, och därför ser jag alla namn som skrevs och låter det vara så.
Gjorde en sökning på Eniro, sökte just på Ola Svensson och fick då upp 570 träffar!
Hade jag däremot haft ett personnr och kunde gjort en sökning på det , ja då hade jag fått fram "rätt" person.
Med detta vill jag säga att i vissa sammanhand så är namnet ok att använda och i vissa sammanhang personnr det enda rätta att använda sig av.
Och det som gör saken mer komplicerad är att många malar säljs under fel namn = kunden tror sig ha köpt en viss fisk, men i själva verket fått en annan fisk.
Skulle någon säga mig Poecilia reticulata, så skulle jag fatta nada, men alla är vi olika och med olika intresse.
När man använder sig av fackspråk oberoende av vad man sysslar med så är just fackspråket som jag ser det som mest beskrivande, hur många benämner t.ex hela datorn som "hårddisken" ?
Men vilket är bäst här på forumet, Ska man bara köra med de vetenskapliga namnen som i vissa fall T.ex Baryancistrus sp är väldig oexakt deffinerat, men korrekt, med den följden att många som inte har järnkoll på vad som pratas om känner sig totalt okunniga.
Eller ska man skriva på ett lättsamt sätt och ha som mål att nämner man någon art så måste man ange det vetenskapliga namnet + alla de handelsnamn man kan komma på + ev L-nr om det t.ex gäller malar?
Jag har ingen lösning på detta, men läser jag något som jag inte fattar och jag har intresse av att veta detta, så frågar jag och förvänter mig att INTE bli idiotförklarad av någon besservisser som anser att jag inte har på forumet att göra om jag inte ens fattar de vetenskapliga namen som skrivs (har läst att det har kommenterats så).
//Calle