Mm, kolla med defdac - han är trixig på sådant. Det är i vart fall en mängd växtnördar som stänger av sin CO2 på natten, inklusive jag. Enklast att göra för att få reda på vad som händer är att mäta pH flera gånger under dygnet i just ditt kar. Med CO2 påverkas pH på en mängd olika sätt vilket är exempelvis är kopplat till växtmassans storlek, om växterna är i bra kondition, vattencirkulationen och fiskbelastningen. Vad som är rätt att göra blir lite upp till varje enskild akvarist att klura ut genom just mätningar på sitt kar.
För min del har riktvärdet i karet varit ett pH strax under 7, och med mina pH-test blir värden från 7 ner till 6,5 ok, eftersom jag inte kan mäta noggrannare med de test jag har idag. Har hyfsad cirkulation i mitt kar, men inte särdeles mycket ytcirkulation, halvstor växtmassa (enligt växtnördar), friska växter samt liten fiskbelastning. pH på morgonen ligger typiskt kring 7,5, vilket är lite högt. Drar igång CO2 ett par timmar innan ljuset, och pH sjunker till 7 eller 6,5 beroende på hur nysatt mäsken är. pH brukar tuffa upp till 7,5 mot kvällen innan lyset släcks (drar av CO2 någon timme innan lyset släcks). Har nu inte mätt pH på natten, men antar (kanske felaktigt) att det ligger på 7,5 fram till morgonkvisten igen.
pH i mitt kranvatten är 8,2.
Visst, pH varierar med upp till en enhet över dygnet - vilket är mycket då pH-skalan är logaritmisk. Funkar gör det i allafall och firrarna (killis och barber just nu) trivs, leker och får fram yngel. Utan att ha kollat grundligare misstänker jag att även de som kör med tub får liknande pH-svängningar (Bluesboy på Zoopet har mätt CO2-konsumtionen i sitt kar,
http://www.bluesboy.se/, men jag minns inte om pH fanns med i diagrammen och kommer inte in på sidan just nu). Om man inte kör med pH-controller då... :)
Vad hade hänt om jag kört CO2 under natten? Eftersom jag trycker på rätt rejält är risken stor att pH hade sjunkit ner mot 6, vilket blir en större variation (om pH fortfarande går upp till 7,5 på kvällen). Dessutom ligger gränsen för firrarnas del i mitt kar i trakterna runt pH 6 och nitrifieringen får sig en smäll vid så låga pH - inget jag vill ge mig på alltså.
I andra kar jag haft har jag kört med mindre CO2 (också mäsk), och då kört över natten. Mätte inte pH i de karen, men det funkade det också. Du får helt enkelt uppskatta pH-svängningarna i ditt kar och bilda dig en uppfattning om hur ditt kar funkar. Mät regelbundet (någon gång i månaden i allafall), eftersom förhållandena kan ändras. Ett tips är att skriva ner mätvärdena i en liten bok eller nått, så du kan följa karets utveckling.
Hilsen,
P