Danne_mull Använder man förslutningsbara påsar går de sönder. Använder man "vanliga" fryspåsar blir mixen för tjock eller tunn. Hur ska jag göra? Finns det alternativ till påsar? //Danne
Alexander-Ylipaa Sparar påsarna från "fina fiskens" förpackningar och sen brer jag ut på plastplattan o lägger in i påsen o vips, tunna fina kakor!!
Danne_mull TorstenOrkar inte gegga själv, köper färdig! ;) 75 spänn för 200 g. Det är bra mycket dyrare än oxfilé..... Om man nu ska ha kvalitétsmix.
cfakvarielagret När jag fångade mycket foder så lät vi tillverka plåtar som passade frysarna (såg ut som brickställ på resturang) dels så kyler metallen och det blir en luftspalt emellan samt dom blir platta och dom tar inte så mycket plats vänligen Christer
Torsten Danne_mull75 spänn för 200 g. Det är bra mycket dyrare än oxfilé..... Om man nu ska ha kvalitétsmix. Jag ger 30:- för 100g eller 95:- för ett halvkilo! Jag sa inte att det va billigt, men enklare...
polle Jag använder iskubslådor och breder ut resten på ett par ugnsplåtar där allt får frysa. Sedan bryter jag isär allt och slänger i lämplig förpackning. Den som uppfann räkmixen bör adlas. Det känns som en stor skillnad i kvalite mot s.k. malawimat på burk. Jag var utan räkmixen i en månad och fiskarna var hur stirriga som helst, nu finns räkmixen igen å då är de lugna.
Wilhelm Jag tar 2 liters plastpåsar och kör med en brödkavel, så det blir en någorlunda jämn tjocklek på 5-7 mm!
Lundensis Jag tar 2 liters plastpåsar och kör med en brödkavel, så det blir en någorlunda jämn tjocklek på 5-7 mm! Gör jag också och det blir alldeles utmärkt.
StefanL Kör med brödkavel och med påsar som har raka hörn och zip-funktion. Fungerar ypperligt. Hur mycket man ska ha ned i påsen innan man kavlar ut lär man sig snabbt.;) Ska väl lägga till att jag sedan gör ett rutmönster med en linjal så att det blir bitar som är ca 3*3cm. Bara att göra horisontala rader först och sedan avsluta med vertikala rader och vips har du bitar som du enkelt bryter av i frysen.
malawijanne Jag använder påsar som man kan återsluta, till min häxmix:D. Jag bara plattar ut det med mina händer ca 4-5 mm tjockt. Kanon med så smala kakor, det är bara att bryta av och slänga i frusna. Använder också en sådan plastback som man kan köpa på ica. Det är bara att fylla backen med kakorna, och så in i frysen, med hela backen.Janne