Hej, Är ny här och hittade hi pga mitt nya intresse, Jaguar ciklider. Blev intresserad när jag såg en bild på en och började läsa om dom. Har haft Oscar,Gula hantlar; Malawi i massor,Discusar,Gurami mm men Jaguarerna är nog dom intressantaste fikar jag haft någonsin. Jag fick tag i ett lekpar för 3månader sen och släppte i dom till mina oscar och 5 stora malar i ett 544L kar. Funka rätt bra tills dom började leka. Ägg lades på en putsad sten och Alla andra fiskarna var hänvisade till ena sidan av karet tills äggen kläcktes. Sen försökte hannen jaga ut alla andra ur karet så Brorsan fick tömma sitt 320L så jag fick över malarna och mina oscar i det. Bättre yngelvård har jag sällan skådat. Nu till frågan. Jag fiskade upp 10st och la i ett yngelakvarium, där har 3 överlevt och är nu ca1cm. Resten fick gå kvar i det stora och där är ca35-50st kvar och dom är 1,5cm. Hur länge kan dom gå kvar i det stora med lekparet? Kommer dom att bli uppätna? Än pysslar honan om dom och hanen verkar inte bry sig så värst mycket om dom. Honan har börjat gräva nu igen så en ny lek verkar vara i antågande. Ska jag ta upp ynglen eller låta dom vara? Kan man sälja dom sen? verkar ju inte direkt vara den populäraste fisken i affärerna, fick leta innan jag hittade dom.
Trevlig sida detta får jag säga.
Hej och välkommen till forumet.
Bra att du flyttade de andra fiskarna. Om du vill behålla ynglen kan det vara på sin plats att flytta dem från föräldrarna. Om de förbereder ny lek kommer ynglen snart att vara borta. De är inte alltid så lätta att sälja, men prova.