Per BjellertJag saknar "fylligare" inlägg, dvs att folk berättar om händelser och situationer i sina kar. Inlägg behöver inte innehålla en fråga, de kan lika gärna vilja berätta något. Jag tror vi skiljer för mycket på Ciklidbladet och forumet. Deltagarna tror att det ska vara fylliga artiklar i tidningen, här ska det vara akuta hjälptrådar eller debatt. Synd tycker jag...
Inget riktat emot dig Per, men av den här texten som du skrev så tycker jag mig se att du önskar att "andra" skriver fylligare trådar osv...
Någon måste starta som jag skrivit tidigare...och vet man...som du i det här fallet...att det finns brister i innehåll på forumet som gör att intresset kanske sjunker så kan du, med andra, se till att just denna del fylls upp igen. Det räcker med att någon startar och vi kan få en positiv effekt/utveckling av forumet.
Jag efterfrågade mer aktivitet (=fler personer på forumet) då jag märkt att det endast är ett fåtal som ens skriver de där "standardfraserna", medans andra bara läser. Om nu inte vi (räknar mig själv in bland standardfrasgänget ibland) skrev något...hur skulle det se ut då?
Jag tycker inte att man ska förakta eller förringa de enkla svaren heller...för det visar ändå på aktivitet och när jag var nybörjare här på forumet så var det grymt att ha tillgång till det här forumet och alla skickliga akvarister som gav snabba och väldigt professionella svar. Det hjälpte mig i min hobby på ett förträffligt sätt.
En avdelning som faktiskt är bra på berättande trådar är CA...där berättas det ganska ofta om speciella händelser. Ofta går det inte heller att jämföra med t ex AC pga den stora skillnaden i hållning av cikliderna.
Jag förstår inte de som slutat pga att de anser forumet vara "för lågt" och ha för enkla återkommande frågor samt svar...vad har de själva bidragit med? Självklart så förstår jag att folk har olika intressen, men om ingenting finns på forumet som intresserar just dig...varför inte skriva några rader om dina erfarenheter och dina specifika intressen inom hobbyn? Kanske sitter det ett antal medlemmar och "ugglar" här på forumet och bara väntar på att någon annan ska skriva...nej...någon måste ta tag i det...och inte bara säga att det är brist på det och det.
jag kan bara utgå från mig själv, numerar ger jag mig bara in i trådar som jag själv tycker är kul, dels hinner jag inte läsa alla trådar, har några favoriter som jag bevakar.
kan villigt själv säga att jag inte svara på frågor som tex, vad ska jag mata X med. lite dåligt av mig kanske, men samtigt så kan man söka lite själv innan man frågar, kanske inte lätt iof om det är första ggr.
Vi som är gamla rutinerade rävar på detta forum måste faktiskt bidra för att hålla igång forumet. Om för många struntar att skriva i trådar som de inte har intresse av, trots att de vet svaret på vad medlemmen önskar veta, så är det riktigt tragiskt. Det är inte bra för varken forumet eller ciklid.se att man är selektiv...även om jag förstår det hela också.
Vi som varit med länge tycker jag har ett större ansvar än nykomlingar att hålla igång forumet samt ge svar på ett bra sätt till nykomlingar så de känner sig välkomna med sina ,ibland, enkla amatörfrågor.
Jag kan undra ibland vart de ansvariga i styrelsen är? Varför är svarskvoten så låg hos de som borde gå i bräschen? Visst...det är mycket arbete med föreningen, det vet jag...men om ni ändå är inne på forumet lite då och då...varför inte göra ett litet avstamp att ni faktiskt varit inne och läst trådar? Nej...ni...vi...som är gamla i "gamet" får nog höja oss alla för att forumet skall hålla en godtagbar aktivitet.
En för låg aktivitet ger dålig reklam för ciklid.se och NCS...