Jag hade en manfrottostativ tidigare, men tyckte det va lite klumpigt plus att huvudet inte var någon höjdare. Jag använde det aldrig för det var för krångligt att ta med helt enkelt. Nu har jag ett Gitzo (
www.gitzo.com) som är helt suveränt. Mindre, mer kompakt och stabilt som satan. Till det har jag en kulled längst upp, som är det som gäller, om man inte håller på med rörliga bilder och vill panorera. Det är flexibelt och funkar hur bra som helt. Mitt Gitzo är en av de mer kompakta modellerna. Dock är inte Gitzo speciellt billigt. Jag gav 3000kr för mitt, och då är det ändå inte det fetaste eller nått...
Nån gång skulle jag vilja byta till det största kulledshuvudet med "center ball", för jag tror det funkar lite bättre. Nu har jag en "off center" med mindre kula och ju större "boll" det är i kulleden, ju mjukare (och starkare) broms får man när man drar åt. Min kan vara lite ryckig ibland tycker jag. Låter knäppt kanske, men när man plåtar fåglar i flykt och fiskar med för den delen, så är det inte fel med en fet kulled.
Jag har även en monopod som kan vara bra i vissa lägen, men det är ju en trebenare som man bör använda.