Micke Då har jag äntligen kommit till skott och beställt karet som ska stå överst i ställningen med "Woodrock"-modulerna. Det blev 160x60x47cm (LXBXH), dvs 450 liter. Jag passade även på att beställa två nya 150-liters kar för ett nytt projekt, mer om det senare.
Johan blir lite avis, har ingen plats för extra el nya projekt :( kul att man får följa andras iaf. alltid nåt.
Micke Platsbrist är ett dåligt argument, läste du inte "hemma hos"-reportaget om Ota i Ciklidbladet häromåret? :D
Johan jodå men lägenhet på 80m2 o snetak över allt, så blir det svårt att få rum med mer. måste ju ha soffa säng o tv minst iaf
Micke-Jarhl MickeIdag flyttade även två Synodontis camelopardalis in i karet. Den malen var ju riktigt fin aldrig sett innan ...var finns dom i handeln? blir ingen jätte va?
Micke Micke JarhlDen malen var ju riktigt fin aldrig sett innan ...var finns dom i handeln? blir ingen jätte va? Ja dom är riktigt snygga, max storlek är 18 cm. Jag köpte mina i Åled förra helgen och då fanns där tre stycken kvar.
Micke-Jarhl Tack för infon mp får se om jag får möjlighet och svänga inom Arnold i helgen då och kika närmare på dom
Micke Kort lägesrapport 17 dagar efter det första karet startades. Vattnet har mätts kontinuerligt verkar ligga stabilt på pH 6.8, dGH 6-8, dKH 4-6, nitrat 0.15-0.25 mg/l och ingen mätbar nitrit. Tillväxten av kiselalger har varit relativt kraftig pecis som vanligt i mina nystartade kar. Idag gjordes ett första litet vattenbyte på 5-10% och gruppen på 8 st Brycinus longipinnis flyttades över. Nu återstår bara att bestämma sig för ytterligare någon art till karet.
Alexander-Wiberg MickeNu återstår bara att bestämma sig för ytterligare någon art till karet. Ett delikat nöje. Någon ny helhetsbild på karet på gång?
Wilhelm johan_lindgrenjodå men lägenhet på 80m2 o snetak över allt, så blir det svårt att få rum med mer. måste ju ha soffa säng o tv minst iaf Det är bara att bygga snea akvarier med lutande baksida :-)
Micke Alexander WibergEtt delikat nöje. Ja det är väl egentligen det bästa med hobbyn. Alexander WibergNågon ny helhetsbild på karet på gång? Jag ska fixa det men just nu ser det rätt tråkt ut med mycket kiselalger.
Alexander-Wiberg Ser fint ut Micke! Gillar spartanska inredningar, och man får en "afrikansk" känsla över karet tack vare bakgrunden och steninredningen. Är det kiselalger som sitter på stenarna?
Micke Alexander WibergÄr det kiselalger som sitter på stenarna? Mina kunskaper om alger är inte så bra men jag tror det. Dom kommer alltid efter ett par veckor i mina nystartade kar, och efter ytterligare två - tre veckor är dom borta igen.
Micke Nej kongotetran heter Phenacogrammus interruptus. B. longipinnis brukar säljas som Afrikansk diamanttetra eller Afrikansk långfenstetra.