imported
Hur går det till när det skickas fisk per post?
Jag har flera fiskar jag är intresserade av, men hur köpet då tillväga?
Tacksam för svar.
PS För att slippa svar som att vira in den i bubbelplast, som jag fick på ett annat forum, så är det alltså LEVANDE fisk jag pratar om. Alltså om jag köper fisk på annons i en annan del av landet än jag själv befinner mig på. DS
deelay
Stoppa dom i påsar med vatten och syrgas stoppa dom i en frigolit lådai o skicka dom med bussgods... kanske lite kallt nu att göra det, det slarvas en del med paketen ibland.
imported
TACK!!
Det är alltså att föredra sommartid. Det är okej, ville mest bara veta hur det eg går till...
Per-B
Stoppa en extra plastpåse med bara varmvatten i frigolitlådan. Glöm inte att lägga en tidning emellan så inte fiskarna skållar sig.
imported
Tack tack Per... *komma ihåg*
PatrikMalmo
För att få lite mera plats kan man ha varmvattnet i en PET-flaska i stället. Den går dessutom inte sönder lika lätt. Det finns även sådana där handvärmare och liknande, som avger värme om man bryter dem, eller kramar dem. Går att regenerera. Som Per skriver, viktigt med tidningen mellan "värmare" och fiskar i vilket fall. Packa med rätt lite vatten och fyll upp med syrgas. Större firrar är klokt att singelpacka, dör en så påverkar det inte de andra. Olika arter ska inte heller blandas - t ex Corydoras avger gift till vattnet vid stress, så skickar man annan fisk i samma påse som dem dör de nästan garanterat.
Hilsen,
P
ciklidMartin
Inga problem med att skicka fisk så här års. Gjorde det för typ två veckor sedan och alla fiskarna klarade sig finfint.
Bussgods har något som de kallar "swepack" (eller liknande) och då garanterar de leverans i tid. med syrgas kan fisken klara riktgit långa leveranser.
bmwpower
Men det värsta är att varken posten eller bussgods sänder levande djur
Så blir det försenat får du ingen ersättning för död fisk.
TroffeMicke
Bussgods sänder visst levande djur.
Jag sände Troffar så sent som förra veckan till Västerås,Linköping,Eskilstuna och Stockholm utan problem.
Packade fisken i frigolitlådor och hade syrgas i påsarna.
Bussgods kan jag varm rekommendera då jag aldrig haft problem med ngn. leverans.
Säg till att fiskarna skall stå varmt , så fixar dom det.
En eloge till Bussgods i Gbg och Swebuss för fin service.
Tony
Visst skickar de fisk, men de ansvarar inte för att den lever när den kommer fram.
StefanL
Nej det stämmer. Bussgods levererar ditt paket med fisk, men lämnar ingen garanti och är inte heller ersättningsskyldiga om fisken skulle vara döda vid ankomst till köpare.
Ringer man Bussgods centralt så säger de att de slutat att skicka levande djur...
Kalle-Maja
Rota inte för mycket i det där. Transportfacket är stolta över att inte ansvara för levande material...Gör en särskild deal om ni känner er osäkra.
imported
Okej... tack för alla svar! Nu vet jag iaf att det går.... och hur man gör!
ciklidMartin
om man skickar med bussgods eller swebus så kan man använda "smartpack". Då garanterar de att leveransen kommer fram i tid. Om det skulle bli förseningar så kör de iväg paketet med taxi om så skulle behövas. Om det inte kommer fram i tid så ersätter de för leveransen.
Bussgods i Göteborg säger att de ofta skickar paket med fisk o dyl.
Amazon akvarium talar på sin hemsida om att de skickar fisk med buss se längst ned på
http://discus.ms/stocklist.asp .
ozric
Hur mkt extra kostar et sk "smartpack" att skicka??
StefanL
ca 400-500kr. Men här har du försäkringsgaranti...(vad jag hört)...och det kan ju vara värt en del.
Med tanke på att den andra frakten går på ca 200kr så kan det nog vara väl värt att lägga upp mer för att vara säker. Eventuellt kan man ju tala om detta för köparen och att man delar på fraktkostnaden...dvs även på risken. Har man ingen täckning för fisken och de råkar komma till köparen döda så kräver säkerligen köparen alla pengar tillbaka...iallafall har han/hon rätt till det.
ciklidMartin
De gånger jag fått levererat till mig (alltså köpt) eller skickat iväg (sålt) så har alltid köparen stått för risken. Tror nog faktiskt att det är kutym att det är så!
ozric
Alltså;4-500 :- för "rubbet" i frakt???
ciklidMartin
japp 4-500 kr med smartpack. fraktpriset beror på vikt eller volym. Litet paket med lite vatten blir alltså konstigt nog billigare än ett stort paket med mycket vatten ;).
StefanL
De gånger jag fått levererat till mig (alltså köpt) eller skickat iväg (sålt) så har alltid köparen stått för risken. Tror nog faktiskt att det är kutym att det är så!
Det ska man nog ha klart innan man skickar i sådana fall...
Det är nog inte alla köpare som t ex köpt 30 Tropheus för flera tusen som säger "Ok my loss..." om man öppnar kartongen och ser att alla fiskar ligger och flyter. Säljaren har ett större ansvar med paketering och med att se till att frakta fisken på ett sådant sätt att de har goda chanser att överleva resan.
Litet paket med lite vatten blir alltså konstigt nog billigare än ett stort paket med mycket vatten ;).
Det är inte så konstigt som du formulerar det...hehe. Däremot om man säger att litet paket med mycket vatten (tung vikt) blir billigare än stort paket med lite vatten (lättare vikt)..då hänger jag med. ;-)
Priset styrs av storleken på paketet mer än vikten. Iallafall är det så om man skickar vanligt med bussgods...man betalar för ytan som paketet upptar. Vikten är sekundär.