mekHamrutius kan i själva verket heta Hamritius (kan ha hört fel pga skånedialekten.
Ja, Skånedialekten är inte alltid lätt. ;) Även för mig som jobbat en hel del i Skåne...
Kollade upp lite. Dina Barbatus är nog inte Barbatus, det fanns förut två varianter av Barbatus, en från Rio de Janeiro och en från Sao Paolo (dina). Det verkar som den från Sao Paolo numera heter Scleromystax kronei. Den från Sao Paolo blir inte riktigt lika stor heller som den från Rio de Janeiro (runt 85mm enligt Planet Catfish). Se bl.a. den här länken för lite information om Barbatus/Kronei:
http://www.scotcat.com/articles/article23.htm
Jag tror Barbatus/Kronei vill ha ganska låg temperatur för att trivas riktigt bra, Planet Catfish skriver 16-19 grader för Barbatus, men jag tror Kronei går bra i några grader till, typ 22 grader vore nog bra.
Barbatus/Kronei odlar man i första hand i par och det verkar som hanarna kan bli ganska aggressiva mot varandra.
Tycker det låter som lite mycket pansarmalar i det karet. Men du kanske kan göra dig av med några Barbatus när de bli större...
Hälsningar
Mattias