RobbeEftersom ingen av den inre kretsen svarar dig så ska jag göra det.Det är inte samma art även om dom liknar varandra extremt mycket.I nya Back to nature så ser bilden på Mvuna ut som en Isonga men arten Mvuna har funnits innan så det kan inte vara det nya namnet på Isonga.
Sen tror jag att för att lyckas med Tropheus så kan man inte gå och vara orolig och överbekyddande mot sina ögonstenar för det är då det går åt skogen.Jag tror heller inte på det här med att man måste göra vattenbyte och på schemalagda tider utan sköt om dom som vilka Tanyanika som helst.Dom som jag känner som alltid lyckas med sina Troffar dom har inga direkt schemalagda rutiner och dom matar på med både pellets,flingfoder,cycklops och räkmix.Men det som jag lagt märke till att alla dom har gemensamt det är att dom har sina kar på ganska lugna ställen tex sovrum eller i ett speciellt fiskrum och inte där som är en massa spring.
På dom senaste inläggen här så verkar det som om om man ska hålla troffar så kommer man att bli ett nervvrak om man inte redan är och vad är det för PR för dessa enligt mig kungar i våra kar så fram med lite positivare toner här tack(riktat till speciellt dig Jonas).
Angående T.brichardi mvuna-grejset så svarade jag inte då jag inte har den blekaste aning. Bättre att inte gissa sig fram så folk få fel information. Snacka inte om några "inre kretsar" då det i min mening inte finns.
Jag ska säga dig att jag håller mina troffar precis så som du beskriver, jag bytar vatten, inga schemalagda dagar men det blir en gång i veckan. Matar med lite blandat även om flingor och invänjda pellets använts. Har akvariet på ett lugnt ställe där det inte är något spring(hörna i källaren med en del akvarium), ytterfilter (eheim 2217, 1000l/h), två innerfilter på 600l/h var + ett kraftpaket på 1000l/h för att få lite mer rörelse på vattnet. Jag kollar in karet en gång om dagen, allt brukar se fint ut. Men sen plötsligt en dag så står en liten troffe och hostar. Brukar inte bli alldeles hispig men tidigare erfarenheter säger att jag bör vara på min vakt. Allt eftersom tiden går börjar fler bli slöa och jag medicinerar. Medicinen hjälper och fiskarna blir friska. Sen gåtr det ett tag och samma procedur upprepas, men kanske man missar det förräns en troffe ligger död. Jahapp, dags att medicinera igen och hoppas att det hjälper. Nu kanske de verkar friska men det är fortfarande någon/några som e kass. Sen startar det om igen. Jag har följt alla råd jag fått från odlarna jag köpt fisken ifrån, matat på "rätt" sätt och bytat vatten så som jag skulle. Tittat in lite i karet då och då, inte blir det nån timmeslång fiskinspektion om dagen men en 5 minuter i alla fall, då ser man oftast hur det fungerar.
Så ja, jag är deppig över att behöva göra mig av med dessa fiskarna, Tropheus är något som inte alls fungerar för mig även om jag gärna skulle vilja det. Att bli stressad av att fiskarna e sjuka, vem blir inte det? Det är inte några samlarkort eller liknande, det är levande varelser som jag har ansvaret för. Vackra fina levande varelser jag tycker väldigt mycket om. Är det då något fel i att bli lite stressad när fisken ligger och dör i akvariet?