CutekidVad det handlar om är väl urvalsodling av kirizas med väldigt breda band. Tydligen så finns dessa i sjön men är väldigt sällsynta.
Mvh
Jo de skall finnas i sjön, men inte i en stabil stam...dvs att banden blir breda på en del är inget som inträffar kontinuerligt utan mer ett undantag än regel.
Av den anledningen så har någon/några börjat odla fram en stam som nu tydligen blivit stabil och då blivit en framavlad avvikelse...kallad Kaiser Gold. Frågan är om det är rätt att avla fram avvikelser överhuvudtaget? Detta är kanske en oskyldigt avvikelse kan tyckas då det knappast är till annat ändamål än kommersiellt (min slutsats). Helgula Tropheus kommer säkerligen att sälja bra...
Jag anser att det är bättre att seriösa odlare/exportörer vid sjön experimenterar på olika varianter eftersom de anger att detta är framodlade varianter och vi slipper förstöra de naturliga stammarna i sjön.
Sedan kan man ju undra varför man väljer den gula färgen då det redan finns snygga naturliga varianter. Varför inte köra med rött eller blått? Det rödaste är väl Moliro i dagsläget och där finns det ju en hel del att göra med färgen och blått finns det ju i stort sett inget av när det gäller tropheus.
Jag befarar att en stabil stam kan komma att sättas in i sjön...tyvärr. Människan är inte smartare än vad plånboken visar. Girighet och strikta kommersiella intressen styr hobbyn mer och mer.
Se bara på Malawisidan där det nu blivit ganska populärt med albino arter (Protomelas, Aulonocara osv), MC/OB arter (Aulonocara) samt förädlade arter såsom Aulonocara "Red Rubin". Vissa av dessa är riktigt snygga faktiskt, men för mig så känns det inte så aktuellt att köpa framavlade varianter som inte finns naturligt i sjön.
Troligen är den gula färgen mer aktuell då den är klargul...och detta kan ge en fin kontrast till t ex andra mörkare, dock färgglada, Tropheus. Det skulle inte alls förvåna mig om det experimenteras med just rött och blått nu...