Jonny-Osterberg
Jonas: karets mått är 150*60*60 och sen har jag rätt mycket sten i det, tror jag ska plocka bort lite som du skrev. Antalet är nu nere i 18 st.
bmwpower
Jag kör på korallgrus 2-3mm dels för att det höjer ph och ger stabila vattenvärden.
Samt det år åt mindre ljus för att belysa karet mina fiskar verka inte till att bryr sig om vilket matrial dom har på bottnen.
Men jag ska sätta upp 2 identiska ett med korllgrus och ett med råda sand för att se om det blir skillnad.
ciklidMartin
jonny: Vet inte vad mitt märke på spirulinakulorna heter. prova annars med Hickary (om märket nu stavas så). Tror att de gör bra foder.
bmwpower
Själv tycker jag räkmix fungera bäst om man ska bygga upp fisken och få volym
Som underhållsfoder när fisken fått lite hull så har följande foder fungerat bra för mig.
Tropical spirulina furte,Ocean nutrition grönfoder,sera ciklid sticks,sera vipan huvudfider,JBL nova rift.
Jonas-E
Ozric: Det naturliga som jag sett på bilder och filmer är en stenklädd botten av knytnävsstora - bautastora stenar, alla med sand eller mindre stenar i sprickorna. Korallgrusen är vit, men finns det inte ljus sand? Fisken älskar ju att gå runt och ta munnen full med sand, det är väl svårt med korallkross?
Steveharris: Okej, så höll hannen på hela tiden hos mig också, tror att kejsarna tuggade en gång hemma hos mig, tyvärr utan resultat. Kan vara så att hannen stressar honorna/honan för mycket. Dubbarna tog det en evinnerlig tid för att det skulle bli yngel hos mig från det att första leken ägde rum. Dock tror jag att jag missade en hel del yngel eftersom det knappt syns hos honorna när de tuggar halvutvecklade yngel. När man ser en hakpåse gäller det att hålla koll på vilken dag man ser den och tre veckor senare leta rätt på honan. Detta gjorde jag några gånger och det resulterade i de små ynglena du fick med gruppen (hur gick det med dem förresten?).
lägesrapport från mitt enda kvarvarande troffeakvarium: Håller just nu på att vänja in mina Kasakalawe på koipellets (aquatic nature quick growth) efter att ha haft otur med övermatning när det gällde mina jbl-pellets. Vet inte om det var jag som klantade mig så att filterna inte riktigt pallade fodermängden.
bmwpower
Jonas dom pelletserna tycker jag inte är så lämpliga för tropheus omjag inte minns fel innerhåller dom 40%protien
Det fodret kan lätt få tarmarna att haverera.
Angående gruset så gräver troffarna lika mycket i både korallgrus och rådasand.
Tar man den ljusa rådasanden 0,33 så tycker jag den packar sig för mycket och virvla runt om man har för bra drag med pumparna.
Om man vill har sand så tar antingen 0,4-0,8 eller 0,8-1,2 dom storlekran har fungerat bäst för mig.
Jonas-E
proteinet är som jag uppfattat det inte problemet, det är fettet som är boven i dramat. Då mina troffar växt upp på det fodret tror jag inte det är några som helst problem. Det är koipellets och består av vegetabilier. Om den vegetabilierna innehåller proteiner så gör inte det så mycket sålänge det inte är dåligt protein. Det är min teori. De flesta som matar med räkmix kör ju 30-40% räkor och resten ärtor. Varför kan man inte köra pellets med 40% protein sålänge man inte övermatar?
Han jag köpte bärnstenarna av matar alla sina vuxna troffegrupper med dessa pellets och har inte förlorat en enda grupp på grund av soten eller liknande problem.
ozric
Jonas: :) Jag kör Meyers korallsand/grus 1-2 mm och den är inte kritvit utan snarare ljust vit/beige. Och storleken är helt lagom för dem att gräva i och fylla munnen med då uch då.
StefanL
Jonas Eproteinet är som jag uppfattat det inte problemet, det är fettet som är boven i dramat. Då mina troffar växt upp på det fodret tror jag inte det är några som helst problem. Det är koipellets och består av vegetabilier. Om den vegetabilierna innehåller proteiner så gör inte det så mycket sålänge det inte är dåligt protein. Det är min teori. De flesta som matar med räkmix kör ju 30-40% räkor och resten ärtor. Varför kan man inte köra pellets med 40% protein sålänge man inte övermatar?
Han jag köpte bärnstenarna av matar alla sina vuxna troffegrupper med dessa pellets och har inte förlorat en enda grupp på grund av soten eller liknande problem.
En räkmix innehåller på sin höjd 20-25% protein...räkor som du nämner har hög proteinhalt...men är också fyllda av vätska. Den höga andelen protein mattas därför kraftigt.
Skalade räkor innehåller 24% protein. Det man menar med att man har fördelningen 40%-60% är ju fördelningen mellan animalisk föda och vegetabilisk.
Jag har läst en hel del om att just Tropheus, men även en del mbunas, inte ska ha proteinrikt foder pga att deras tarmar inte tål det. Tropheus äter ju nästan konstant i naturen och på det sättet får de i sig en hel del protein, men inte hög andel utslaget på mängden föda de får under en dag.
Jonas-E
Hur förklarar ni då att det är några stycken som matar sina fiskar med pellets utan några problem?
Under 70-80talet odlade en god vän till familjen Tropheus duboisi maswa med hjälp av röda mygg, inga problem alls. De fullkomligt sprutade ur sig yngel. Att Tropheus inte tål protein tror jag inte på men däremot så kan det vara så att det vi matar med idag ger mycket mera belastning i akvariet och vattenkvaliteten blir lidande. Att det protein vi matar fisken med kanske har sämre kvalitet än det som det matades med på 70-80talet kanske hör in(röda mygg på 70-80talet var kanske renare och bättre än dagens, vad vet jag). Filtermassan kan också komma in och spöka till det, har vi kanske sämre filter än vi hade förr? Kanske vi har andra rutiner?
Håller man 30st fullvuxna Tropheus i ett 375liters akvarium är det 12,5 liter vatten per fisk. Min kompis höll 13st fullvuxna dubbar i ett 375 utan problem, då hade han närmre 29 liter vatten per fisk. Han kunbde slarva med vattenbyten, ibland varje vecka, ibland en gång i månaden. Aldrig några problem. Han matade med flingor (king british spirulina) och blandad kompott, aquatic nature cichld excel kunde de få nån gång, ibland lite äkmnix, ibland cyklops och en massa annat som inte vänjts in eller på något vis matades med på reguljär basis. Inga problem under de 5 år han hade dem.
Kan det vara så att vi håller Tropheusarna för tätt? Tropheus är ju en fisk som simmar rundor i de översta 5 metrarna där vågorna blandar i nytt syre i vattnet hela tiden och på samma gång cirkulerar gammalt och nytt vatten med varandra. Kan det vara så att fisken behöver mera vattenvolym och större filter än vi kan ge dem? De gånger jag haft mycket fisk i mina troffekar så har jag känt att fisken liksom inte gillar det alls, att de är packade för trångt. När jag tittade på mitt 720 med 14st Tropheus duboisi (51 liter vatten/fisk), då kände jag att äntligen börjar det likna något, det var "luftigt" och ingen stress. En enda stor stenhög i mitten och inget på sidorna, två hannar höll revir på var sin sida av högen och resten av gruppen kunde i lugn och ro simma runt över de öppna sandbottnarna på båda sidor om högen.
Jag tror att vi håller fisken för tätt packad. Kanske man skulle testa att hålla 1+3 i 720'et och se vad som händer? Kanske fisken klarar sig bättre då än som 30stycken? Har någon provat?
blackened
Vill man att troffarna ska få det så naturligt som möjligt tror jag det bästa alternativet är att ha tillräckligt mkt alger för att de själva ska kunna hålla en bra volym. Sedan matar man en lite lagom mängd med ett foder som ger dom det proteintillskott som de behöver. Om inte annat så måste man väl få väldigt starka och därigenom höga fina fiskar. Bukhäng är bara fult på troffar utan rejäl rygg.
Nu har jag inte testat detta själv än men det vore fint att se dom beta alger i stället för att simma från ruta till ruta och spotta lite i sanden.
Betas det mycket i ditt kar Stefan? Du har ju jäkligt snygga alger på stenarna ^^
blackened
Väldigt bra tanke Jonas! Skulle hemskt gärna gallra ur mindre bra exemplar eller eventuellt hanar från mina regnbågar om nåt år eller så och låta dom gå i 720 eller nåt. Det bästa måste ju vara att plocka bort en och en och liksom "känna efter" vart man hamnar på en rimlig aktivitet i karet.
specmats
nyckeln till alger är bla mycket ljus och ja har mh belysning som visserligen ger en hel del alger men det räcker inte på långa vägar, som exempel så var akvariet välgött med alger,akvariet var tomt i en dryg vecka,sen placerades 37 stycken troffe yngel och dom betade och betade tills ALLT var renskrapat! detta tog ungefär en månad och nu har algerna inte en chans att få fäste..detta är ett problem och jag funderar på olika alternativ som bla tråden "spirulina=alger!?" under kategorin "akvariet"
blackened
Då är ända lösningen att vräka i mer saker som algerna kan få fäste på. Det är ju ett problem i sig då man inte kan ha hur mkt sten som helst pga både aggresioner och renhållningen i karet. Ingen som har sett/testat en rejält beväxt BTN bakgrund? Och är det någon som testat att göda algerna? En regelbunden svag dos fosfat och järn borde ju få fart på algtillväxten. Nitratet brukar ju, handen på hjärtat, sköta sig självt :)
Jonas-E
Jag tror att problemet är att akvarierna är för små, fisken måste kunna vandra från stenbeväxta stenar till andra, och över ett stort område så att algerna kan växa tillbaka. Hmm...om man skulle ta o glasa in rummet och sätta in en 50st mh-belysningar och våg-maskin....frestande tanke. Tror inte mor o far blir så glada, även om mina 30 små bärnstenar (och givetvis jag!) hade blivit det. Tänka att kunna dyka tillsammans med sina fiskar...wow. 27m2 * 1.80 djupt (måste ju ha en 40cm för armaturerna o sån't) blir ca 48 600 liter. Ganska lagom.
blackened
Om vi snackar ett stort antal fiskar så okej men om vi återgår till det du pratade om tidigare, typ 15 fisk i 720 liter så är jag ganska säker på att det skulle fungera om man bara tänker till ordentligt.
Den som har råd med 3st MH-armaturer kan väl testa? :P
specmats
3 mh kostar ju en del men det går i alla fall att lösa men ja tror inte att så mycket ljus blir estetiskt tilltalande..metallhalogen är ett ljus som jag tycker endast passar till mkt färgstarka arter pga att ljuset är så starkt så kommer ex. chimba med dess ganska mörkröda färg bli mörk och blurrig-jag hade chimba ett kort tag just pga detta.
blackened
Har inte det att göra med att du i ditt djupa kar nästan alltid ser skuggsidan av fisken? Bara en tanke?
Jonas-E
jag funderar på att sätta ett lysrör längst fram i min ramp till mitt 720, där är liksom en lång lucka som är till för matning men detta utrymme gör att man väldigt ofta ser skuggsidan av fisken. Ett lysrör med reflektor där skulle va perfekt.
specmats
jo det är möjligt och dessutom tror jag att min armatur borde vara placerad längre fram-nu är den placerad på mitten,nu har ja kompletterat med en lysrörsramp (2 lysrör) längst fram och det blev bättre och ja tycker att en kombination av mh och lysrör är det bästa, förut hade jag m.auratus och det passade perfekt med mh i synnerhet honorna riktigt lyste gult.