TroffeMickeHej Ola.
Jag tycker att det är en riktigt viktig diskussion för ciklidhobbyn, främst då för att kanske få ett slut på ryktens florerande och "illvilliga" eller tanklösa ryktesspridare.
En sådan här diskussion kanske stämmer till eftertanke innan ngn. sätter igång att utsväva i egna fantasier utan belägg för det hela.
Och i ett forum som detta är det väl helt rätt att föra denna diskussionen i ?
OK, jag menade inte att diskussionen i sig var ointressant. Det ointressanta nu ar vem som sagt vad och nar. Jag tycker att du har rett ut det hela helt enkelt. Annars startas bara en ny runda av (illvillig) ryktesspridning. Upp med fakta sa ar det slutdiskutterat och ryggdunkandet kan ta over ungefar.
Du har helt ratt i att det ar for mycket rykten om allt fran bara hanar, odlat som saljs som VF osv osv. Det kan man ju diskuttera i en annan trad. Sedan har det ju hant att de bara saljs hanar med flit eller inte, vilket ju sakert ar orsaken till att ryktena startas av nagon som bara fatt hanar (kan ju inte bero pa att personen var sa snal att han/hon bara kopte 4 (svindyra) fiskar. Detta ar kanske ett amne for en annan trad? Vilka ar de vanligaste ryktena ungefar sa kan vi lagga upp dem pa bordet och doda dem om vi vet att de ar fel.