PeriklesHar hon gett många kullar? En Körsbärshona hos mig gav 6 kullar i strid ström, de lekte av henne så fort jag stoppade tillbaks henne med de andra. Hon slutade äta, svullnade lite och dog. Det är inte bra att producera för mycket yngel heller, honorna blir klart nedsatta efter varje resa.
Denna hona var en av mina bättre med tanke på bandbredden. Hon lektes av med jämna mellanrum ,som alla andra,men behöll aldrig äggen längre än två,tre dar. Det var nog också därför hon var mkt större än samtliga andra honor jag har i gruppen. Denna var nog bortåt 12 cm.
Stiffe; är rätt säker på att denna blev förstoppad utav övermatning i samband m foderbytet.Kan inte säga hur länge hon matvägrade innan jag upptäckte det ,men som sagt, efter två,tre dar svullnade hon snabbt upp och flämtade frenetiskt sista dygnet. På en halv dag (hann inte ta itu med det på en gång) reste sig fjällen också.... Olikt andra gånger var denna tjurig in till slutet,vaktade ihärdigt sin plats bland stenarna mot de andra även fast hon såg så medtagen ut. Kanske lider de inte så mkt av det...???
Tillhör inte dem som petar i medicin så fort nån i gruppen matvägrar eller beter sig avvikande. Har så många gånger suckat å sagt "jaja, nu var det dags igen..." utan att medicinera (förr gjorde jag det),och i de flesta fall piggnar fisken till på två,tre dar och allt e som vanligt igen. Denna gången ledde förstoppningen till " soten" ,eller vad vi nu ska kalla det, men jag tänker ändå inte medicinera såvida det inte visar sig vara smittsamt, vilket det inte verkar vara såhär långt iaf. Får se hur det utvecklar sig.....