Jonas-E
Patrik: Det måste ju vara pembor du har om alla är orange. Pemba är ju menade att vra orange =)
Är det den klassiska orangemoorin så är den ju inte lika rödorange som de som kallas för pemba nuförtiden.
Kirizan SKA ha gula honor och orange/brandgula hanar.
steveharris
Tack för det klargörandet Jonas. Dom går ju som bekant med dina gamla Dubbar som mår alldeles utmärk och leker med jämna mellanrum.
Ps Tror jag såg dig på Wasp spelning på SRF, du försvann dock snabbt i publikhavet....Ds
LN
Ställer frågan här direkt till er Troffekunniga.
Ska starta ett 200 liters hörnkar med ett ordentligt stenröse. Tänkt mig 8-10 troffar, L. multifasciatus, ev. Leulupi.
Så här kommer frågan.
Kan man köra leulupi ihop med troffar????
Bright_Blue
Svar: ja. Jag hade mina med ikola och pemba utan problem. Mina är ganska snälla men inga problem alls, enda nackdelen jag kan tänka mig är ju att de är sugna på troffeyngel.
Mvh/ BB
ozric
Är rädd att Multifasciatus`en vållar större problem,LN....
LN
Ja ja vet att multisar i koloni kan vara stenhårda. Men ja har ett hundra tal multisar så att jag tänker ha få snäckskal på en begränsad yta och prova med 5-10 av mina "snällaste djur". Räknar inte med att få yngel med tillhörande yngelvård eftersom jag hoppas att leulupin kan rensa multisarnas bo.
Kanon däremot att jag kan hålla leulupi ihop troffar. Tack för era svar.
LN
Klämmer in en fråga till.
Vore det för mycket med några små leptosomer i samma bytta?
Bright_Blue
200 L är för litet tycker jag, tror inte det funkar, testa pleurospilus istället elr nigripinis kan funka?
Mvh/ BB
LN
Då provar jag det istället. Tack för svaret ;)
Stephan-E
Nu har jag fått hem mina nya grupper av tropheus dvs Kapampa, Musanga och riktigt snygga Moliro från Tyskland. Det var ju ingen större överraskning att fel hane av Musanga tog initiativet i akvariet. Jag tycker att det händer ca 90% av tillfällena att en hane med sämre teckning tar initiativet istället för de som är färggranna och lämpliga som avelsmaterial.
Nu får den simma någon vecka med ett gäng Malawi som tar upp onödig plats i en av mina burkar tills en ny Musangahane har blivit boss.
Är det några fler som har samma erfarenheter angående detta.
För övrigt så är Kapampan en mycket trevlig bekantskap. Var tidigare lite tveksam och egentligen skulle jag tagit hem red belly men Kapampan har inte gjort mig besviken ännu.
specmats
Kapampa är en favorit! har bara sett dom en gång och dom var riktigt snygga, det måste iaf i sverige vara en raritet eller!?
Stephan-E
Har inte sett någon försäljning av Kapampa i Sverige och eftersom den kommer från Kongo så är det inte så lätt att få tag i dem. Jag har kollat runt på nätet i Tyskland och där finns det några som har odlade exemplar.
specmats
Kul! då kanske vi även här på sikt får en odlad stam, angående att "fel" hane bossar har ja upplevt mer än en gång, har oxå blandat i mbunas,alltid M.Auratus, som på ett snyggt och prydligt sätt rättat till ordningen-denna metod har funkat förvånansvärt bra
Stephan-E
Det konstiga med Musangan var att inte den största och grannaste hanen tog kommandot utan en mindre vars färger inte duger för att vara dominant hane. I fortsättningen får man väl titta i påsarna innan man överför dem till akvariet eftersom den hane som kommer först i vattnet tydligen blir boss i burken.
specmats
Vet ej hur mkt inverkan "först på plats" egentligen har med tanke på att det är så lite tid det handlar om men att vissa hannars alfa-beteende inte alltid visas med färg/storlek har hänt mej flera ggr och det är frustrerande men som sagt så försöker ja ibland rätta till det med annan arts dominans för att sedan vänta ut eventuella förändringar i rang, ofta ser man vilken hanne som har potential och då tas den främmande arten bort med resultat att den rätte bestiger tronen.
Perikles
Stephan ENu har jag fått hem mina nya grupper av tropheus dvs Kapampa, Musanga och riktigt snygga Moliro från Tyskland. Det var ju ingen större överraskning att fel hane av Musanga tog initiativet i akvariet. Jag tycker att det händer ca 90% av tillfällena att en hane med sämre teckning tar initiativet istället för de som är färggranna och lämpliga som avelsmaterial.
Nu får den simma någon vecka med ett gäng Malawi som tar upp onödig plats i en av mina burkar tills en ny Musangahane har blivit boss.
Är det några fler som har samma erfarenheter angående detta.
För övrigt så är Kapampan en mycket trevlig bekantskap. Var tidigare lite tveksam och egentligen skulle jag tagit hem red belly men Kapampan har inte gjort mig besviken ännu.
Detta låter superintressant, om du har tid och lust att fota dessa och sedan lägga upp dem här så vore jag + en massa andra tacksamma.
Cheers
Jonne
Stephan-E
Får hem en ny systemkamera i veckan och då kanske man kan lyckas att ta något vettigt foto.
tege
Hej!
Jag funderar på att skaffa en grupp Tropheus under hösten. Tanken är att dom ska gå i ett 540 liters ev tillsammans med hästnosar och kanske nått annat. En av dom sorter jag aldrig sett live " red Lupota " tycker jag ser häftig ut på bild. Är det nån som har nån koll på den sorten? finns den att få tag på överhuvudtaget? och är den lika snygg i verkligheten som på bild typ den på sidan 179 i BTN utgåva 2.
steveharris
Dålig fart i tråden numera......Får väl liva upp den själv då....
Har ett tomt 325 som står och väntar på ett gäng troffar. Kan inte bestämma mig för vilken variant bara. Får se vad det blir, beror väl lite på tillgång/pris också vad som slutligen hamnar i karet. Red rainbow, bärnsten, Nkonde känns hetast just nu iaf. Jakten har börjat......
Barracudan
En kompis köpte kapampayngel i en affär för ca 10 år sedan. När de växte upp blev det tre olika sorter, varav en kapampa, men den var i alla fall rätt cool.