Pikkenix
Ni som har gjort era ställningar själva hur har ni gjort för att få det så stabilt som möjligt. Vilket material har ni användt er av, storlek av detta, priset på det osv.?
Handlar om ställning för större kar, säg 3st 375 literskar som ställs på olika plan i samma ställning - eller kör ni alltid dessa större kar i botten på alla ställningar istället?
Skulle vara kalas med lite ställningstips för oss som skaffar oss lokal.
bmwpower
Själv kör jag med pallställ lite pyssel med att svetsa till balkarna.
Men det är smidigare om man lägger ner och man vet att det håller.
Pikkenix
Svetsningen kan jag (eller rättare sagt styvfar) fixa. Vad kostar det då och var hittar jag material till det?
Ser att du fått upp webbshoppen - grattis och lycka till!
Johan1
När jag gjorde min lokal för många år sedan valde jag att bygga mina ställningar i två våningar i träreglar. Sedan så fick jag träplattor. På träplattorna ligger vanlig frigolite.
Åk till ett överskottsbolag för gamla byggvaror. De har ofta ställningar, lysramper etc mycket billigt. Där har jag köpt mycket "skrot" genom åren. Räkna dock med att det kostar några tusenlappar. Plus glöm inte att lösa problemet med funkten... Kanske en avfuktare om behov finns.
Johan1
bmwpower
Jag gav 50kr balken och 100kr gavlen med kvitto hos en handlare.
Så ställning till 18st akvarium gav jag ca 2800kr plus svetsningen som jag gjorde själv.
Sedan har jag bara lag 1cm remsa frogolit på balken även om jag vet att det är rakt.
Trä fungera också bra men är jobbigt om man säljer av grejorna.
Pikkenix
Hur är det med din ställning bmwpower, går den att plocka isär utan att svetsa? Tänkte på om man måste svetsa den inne i lokalen eller om man kan flytta in den i lokalen efter svetsning...
bmwpower
om du kollar in i min bygg tråd så ser du ställningen.
Den är svetsad utan för lokalen och är lätt att plocka isär och ihop 4bultar 2tvärstag och ett snestag sedan är gavlen ihop
Hittar du inte bilden så ska jag leta fram en