MickeA
Jag köpte en snigelmamma idag, 45cm. Den är riktigt maffig faktiskt. Men jag vet inte riktigt hur det kommer att funka i mitt akvarium som det är nu. Jag har kanske lite för få gömställen i dagsläget.
Jag funderar faktiskt på att sälja den snart, frågan är bara vad man skulle kunna ta för den i så fall.
robin_bockman
45cm?!
gladhertha
45cm? låter sanslöst? Menar du inte 4,5cm?
Kalle-Maja
Snigelmal menar han. MickeA, det är omöjligt att svara på din fråga. Sälja den blir nog svårt. Vem skulle vilja ha en 45 cm stor mal som käkar sniglar? Dom som vill ha bort snäckor brukar gilla botior, som är riktiga charmtroll jämfört med din klumpeduns. Att ta bort snäckor med snäckätare är ungefär lika smart som att blunda för en tiger.
Nu låter jag otrevlig som kallar din mal för klumpeduns, men det är bara min högst personliga uppfattning. Berätta gärna om tjusningen med den fisken.
drd
Dra åt helv....den där saken blir 90 cm !!!!!!!!!!!!
Hur kom du på att handla en sån däringa firre ?
gladhertha
aha okej ;) aldrig hört om något som heter snigelmal. ;)
MickeA
Snigelmamma = Mother of snails som den heter i handeln
Den äter ju det mesta tydligen sa dom i affären. dom matade den med vanliga pellets så det är lugnt. Tjusningen.. tja... jag gillar udda fiskar helt enkelt. :) Alla har vi ju våra egenheter.
Den fick inte riktigt plats i frigolitlådan utan att den låg lite snett och lådan är 44cm, så 45 stämmer nog fint. Köpte den mest för att jag tror att jag fick den ruskigt billigt och för att jag tror den är ball och kan göra sig bra i min balja.
Jag visste att den kunde bli stor, men när jag surfade runt lite hittade jag en bild... trodde inte den kunde bli SÅ stor!
http://filaman.ifm-geomar.de/Photos/PicturesSummary.cfm?ID=12108&what=species
huvaligen. :)
daniel60
Kalle-MajaVem skulle vilja ha en 45 cm stor mal som käkar sniglar?
Jag!
Funderade faktiskt på arten i somras, men de fiskarna var små och magra.
Zoopet levererar en bra nyhet: De blir "bara" 60 cm i akvarium.
Och en dålig: Fiskarna kan sprätta iväg stora stenar genom rutan.
Buckshot
Åh fy för f-n!
11KG!
Hur stort kar har du till den?
Känns lite som att skjuta mygg(sniglar) med kanon.
MickeA
Jag gillar den, även om den är ful och äcklig och tråkig efterssom den bara gömmer sig hela dagarna. Men jag tänker i alla fall behålla den ett tag till.. blir väl som med alla andra fiskar jag tänkt ha en stund, dom blir kvar tills dom är alldeles för stora för att bli av med och jag måste skaffa större akvarium istället. :)
Daniel-Odell
Pseudodoras niger är nog en fisk man får betala för att bli av med ;-)
Jag gillar dem skarpt, men vem har plats att husera en fisk som har potential att växa sig till 1,2 meter om den får utrymme och tid nog?
Det är ju oftast ändå inte förrens den börjar bli vuxen som det skygga beteendet försvinner och den börjar cruisa runt i ljuset och är något att titta på.
Mother of snails är föresten inte en antydan om dess diet, Mother of snails är lokalbefolkningens namn på en annan, liknande fisk: Megalodoras irwini.
JockeB
Kalle-MajaVad har hunden med saken att göra? Det är skönt att vi hittills i forumet inte behövt dras med alltför stora schabloner kring vilka värderingar vi har. Förutom hårdrockstrådarna tycker jag dom flesta härinne fokuserar på sakfrågor eller vårt gemensamma intresse.
Jag blir så himla trött på t ex den här senaste muslimskdanska härvan där man drar saker till spetsar som inte finns. Rätt eller fel, viktigt eller oviktigt, låt oss prata fiskar. Och skippa vilka problemlösningsmetoder som är bäst eller hur man som människa utvecklar sig bättre. Ja, det blev lördag med...
Doggen har inget med saken att göra, så nu är den borta;-)
MickeA
Ska man hårddra det så lär ju inte den muslimdanska härvan ha nåt med saken att göra heller. Förutom att firren kanske liknar en karikatyr av muhammed då. :)
anli
En firre i min smak!
Min Chrysichthys brachynema har potential att bli 90, men verkar tyvärr ha stagnerat vid 30 cm.
Mata på och lycka till!
MickeA
Vi får se om det går att få den att äta något. i zoobutiken hade den matvägrat i ett år ungefär, sen börjat äta kopiösa mängdet pellets. Jag har försökt med räkmix, men den verkar totalt ointresserad. Men nåja, det kommer väl. :)
tropfrog
Om du tröttnar på den kan du alltid ta med den till ciklidstämman ;)
MVH
Magnus
Leopoldi
Blev också lite sugen på detta enorma charm-troll. Men som sagts tidigare så tänker man en gång extra innan man köper firrar i den här storleksklassen.
Men man vet aldrig...
imported
Oxydoras niger en av de trevligaste malar jag någonsin har köpt! Alla borde ha en ;-) själv har jag 5 st , 3 småttingar på ca 15 cm och två halvvuxna på ca 40 cm de är kanon som Botten städare tillsammans med stora Ciklider,ex. Cichla.
jag matar mina med Störpellets (Tropical) och Bassleer`s, de har aldrig matvägrat men de är lite skygga som små, tyvärr så blir det väll grillen när de blir vuxna för en 1125 lär knappast räcka.
Leopoldi
Ni som har denna fisk....vad brukar dom ligga på i pris?
Ove-Planstedt
Jag besökte Alba zoo för ca 1 månad sedan där fanns 2 st för 895 kr, om jag inte minns fel. Storlek 15-20 cm.