HakanM
Enligt min erfarenhet så stimmar många så kallade stimfiskar dåligt. Efter viss koll av
gamla trådar så kan jag bara finna en fisk som alla verkar anse stimmar bra, nämligen
rödmunstetran. I övrigt har kilfläcksrasbora,kongotetra nämts. Min fråga är därför
om ni har tips på fiskar som stimmar bra utan yttre hot.
wofflan
bilbuk stimmar enligt min erfarenhet bra
Guy_P
Har 12 st brun pennfisk som alltid står i ett stim, inte mycket rörelse bland dem utom när det vankas mat.
Jonas-E
jag har rödmunnar och de stimmar väldigt bra, även i små antal.
PatrikMalmo
Vinkeltetran är rätt extrem stimmare. Annars är, som du nämner, många stimfirrar inte så "stimmande" av sig. Rätt många håller egna små revir och fightas inbördes.
Hilsen,
P
Jonas-E
Jag vet inte om mina rödmunnar har slått ihjäl varandra.....för faen va dom fightas. Hade 10 och är nere i 6st och skött vattenbyten osv.
Aja, ska skaffa 10st till och funderar även på ett gäng bilbukar när jag uppgraderar mitt sydamerikaakvarium till ett större storlek.
56ovwal
Jag höll för ganska många år sedan ett stim Kardinaltetror i ett akvarium tillsammans med ett fullvuxet par Uaru ( ca. 20-25cm ). Kardinalerna var förmodligen/troligen vansinnigt rädda för dessa båda bumlingar och "stimmade" verkligen. Tyvärr avtog detta efterhand då de insåg att Uaruna inte utgjorde något hot och sedan simmade de spridda runt i hela karet. Vad jag vill ha sagt med detta är att för att en stimfisk ska "stimma" måste de ha en anledning.
Jorsa
Håller med 56ovwal, nyinköpta stimfiskar brukar stimma fint. När dom sedan efter en tid känner sig hemma i karet så stimmar de mindre och mindre.
Jag har 18 st Tigerbarber som bara stimmar när jag har "skymningsljuset" på. När dom var nyinköpta stimmmade dom hela tiden. Samma var det med mina Colombiatetror.
Ola-Svensson
Ej konsmogna Crenicichla menezesi
discusred
Håller med Patrik att vinkeltetran är mycket bra tetra att hålla sig i stim. Hade dom för många år sen. Fick lite sug och skaffa såna nu när Patrik nämde dom.
Men Rödmunnstetran är underbar när dom stimmar på, när hela gänget tar typ tjugo varv runt en mangrover rot är en super nice syn.
PatrikMalmo
Finns annars några småttingar som kan stimma rätt bra också. Några av de mindre Rasbororna håller oftast ihop rätt bra. Kolglödstetran har jag inte testat, men månne stimmar den också bra just pga av sin size. Just Vinkeltetran brukar normalt inte splittras ens efter att de är invanda i karet. Kanske ska vi kalla de olika för "äkta" och "oäkta" stimfiskar? :)
Hilsen,
P
MrGerhard
Någon som vet om Kongotetran stimmar bra?
Alexander-Ylipaa
Mr.GerhardNågon som vet om Kongotetran stimmar bra?
Möjligen när de är små, men senare blir hanarna otroligt agressiva mot varandra när de nått en 10 cm.
malawisimon
Tycker att fantomtetran e riktigt fin och stimmar kanon
MrGerhard
Jag leter efter något stim som skulle kunna fungera med lite större Centralare typ nicaraguense,
något förslag?
Stein
Hei !
Har erfaring med at stimfisk ikke stimer etter en viss tid. Jeg kjöpte 25 stk hyphessobrycon af bentosi bentosi (Opal tetra), de gikk veldig fint i stim förste 2-3 ukene, men nå er de overalt i karret. Bortsett fra om de blir skremt av noe, da stimer de sammen.
Nå virker det som om hannene har revir på bestemte steder, og forsöker å lokke til seg hunnene.
Wilhelm
Mr.GerhardJag leter efter något stim som skulle kunna fungera med lite större Centralare typ nicaraguense,
något förslag?
Pirayor är väl en passand stimfisk?!
ett litet stim här
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a9/Pyranha_Pygocentrus_piraya_group_1280.jpg/800px-Pyranha_Pygocentrus_piraya_group_1280.jpg
daniel60
Mina sex Myleus rubripinnis håller alltid ihop trots att det var länge sedan de var rädda för något.
anli
daniel60Mina sex Myleus rubripinnis håller alltid ihop trots att det var länge sedan de var rädda för något.
Japp, mina silverdollars gör likadant. Stora tetror verkar stimma bra. Har även fem Semaprochilodus taeniurus som stimmar bra i bland. Båda sorterna passar ypperligt med stora SA/CA ciklider.
discusred
Mina erfarenhetr är när det gäller stimfisk. Är att dom behöver något och bli rädda för, eller något som jagar dom lite. Dvärgciklider är bra och jaga upp små fisk när dom närmar sig reviret. scalarer skrämmer även upp stimfisk bra. Att ha lite fisk som smäller på stimfisken lite då och då, gör att stimmet hålls tätare.