mAuse
Någon som har någon bra instruktion på hur man bygger en yngel bänk? Eller bra bilder som man kan kolla på.
Jag skulle vilja bygga en yngelbänk som jag kan ha 3st 43l på höjden. Vet att zaphi har en instruktion. Men trög som jag är fattar jag den inte riktigt. *s*
Fick också en bra länk av S.Larsson men länken är för närvarande "död".
m.v.h
Zaphi
3st 43 litare behöver inte alls någon speciell stabil konstruktion så den på min sajt är nog lite overkill för det projektet. Det e la bara att gå köpa lite virke 2"2" och 2"4" och bygga lite.
mAuse
Jo sant, bara å ta lite mått å köra. Skulle vilja köra på din ide senare när jag skaffar större kar. Men kan ta det då.
Kollade på din site där, o det jag inte greppa kommer jag inte ihåg. Kan väl ta det när det blir aktuellt för min del. Ha det gott
Robin
*Flyttat till DIY-avdelningen*
Robin
Det där med yngelkar är tycker jag en halv vetenskap.
Jag tycker att man kan ha kortsidor utåt (som Zaphi) det är rätt läckert och praktiskt. Sen är det belysning och filtrering som ska in också.
Lysrörsarmatur som sitter fast i ovanstående kars bottenskiva?
Vad kan man ha för filterlösning? Filterficka med matta är väl bäst?
För att föra vidare tråden.
Vad tror du är bäst och smidigast?
Zaphi
Neh men det är klart att det kanske är mer att tänka på än man tror med en liten, men i princip så skall du väll sitta och skissa och räkna ordentligt först. Jag brukar ha planen karets längd + 2cm (1cm på varje sida). Sen kan man ju fråga sig hur högt man skall ha mellan kar och nästa balk. På småkar räcker 13-15cm gott. På 540 kanske man vill ha 20cm eller så. Räkna, skissa, kolla exempel etc så kommer du nog fram till något.
ChristianAlfredsson
Här kommer hur jag gjorde:
De små karen på rad. Små kar är ju billiga så jag köpte nya och redan förborrade.
ChristianAlfredsson
Borrade kar.
ChristianAlfredsson
Filtermatta och avlopp
ChristianAlfredsson
Samma motiv annan vinkel.
ChristianAlfredsson
Den färdiga ställningen.
Karen är 30*30*60cm och står alla med kortsidan utåt. På dem ligger en 60 cm lång lysrörsramp. Täckglaset är delat på mitten så man bara skjuter bak rampen när man ska mecka.
Har inte fixat automatiskt påfyllning än. Kör nog det via luftslang från ledningen i taket.
Ralph
Proffsigt Christian!
ChristianAlfredsson
RalphProffsigt Christian!
Tackar. Det ska bli bättre. Fick idag hem BtN-bakgrunder till karen. Går ju inte åt så många ;-)
De kommer installeras när det blir varmt.
Tony
Christian, vart köper du de där gråa pvc-rören? Jag har letat överallt (nästan) utan att hitta. Är de 25mm?
StefanL
Christian får en annan att säcka ihop totalt...*s*
Snyggt, hobbyvänligt och professionellt! Riktigt kanon att du visar med bilder hur du byggt upp det också...nu väntar jag bara på en "Automatiskt vattenbytessystem för Dummare än dummast". ;-)
Så att även jag fattar...
mAuse
Jo tack! Riktigt gediget arbete å snyggt. Allting är ju lätt när man kan det... Är ju en del ändå som ska införskaffas om man vill köra med automatisk vattenbyte. Du får gärna göra en uppföljning på "bildspelet" christian, om du kommer att köra med automatiskt vattenbyte. Gärna förklara avrinningen som jag antar du byggt med förborrningen du pratade om. Jag är väldigt ny i ciklid världen överhuvudtaget. Men min framtidsdröm är å ha ett litet rum med odling.
Yngelbänk frågan ställde jag för jag ville se olika sorts lösningar som folk valt. En del är ju riktigt kreativa, o då kan man ju ta in en del själv. O kanske blanda med egen smak.
PatrikMalmo
Grå PVC-rör finns ibland att få fatt i hos saltvattensbutikerna. Vi har köpt en del på Akvarieudstyr i Danmark,
www.akvarieudstyr.dk Har för mig att Waterboys har en del också, men inte samma stora sortiment. Annars är det nog enklast att beställa via någon av webshoparna i Tyskland eller be någon VVS-firma beställa hem åt dig. Kan skilja väldans mycket i pris, vågar jag lova. Utan frakten är Akvarieudstyr det absolut billigaste vi hittat.
Tysk webshop:
www.aquaristic.net
Waterboys:
www.waterboys.se
Hilsen,
P
ChristianAlfredsson
TonyChristian, vart köper du de där gråa pvc-rören? Jag har letat överallt (nästan) utan att hitta. Är de 25mm?
De kommer från en tysk webbshop + den lokala rörfirman. Saltvattensakvarister använder ofta dem. Det var nästan halva priset att beställa från tyskland fastän det var skrymmande paket. Tror ledningen är 16 mm
ChristianAlfredsson
Påfyllning. Ledningen som går i taket är kopplad till en kran med "äggklocka" på sig. Jag vrider på tex 20 min varje gång jag matar. På bilden är slangen kopplad direkt på kranen. Jag har sedan den tagits satt timern imellan. Om jag vill skulle jag kunna sätta en programmerbar timer som man använder för trädgårdsbevattning imellan.
ChristianAlfredsson
En Eheimkulkran (för bra precision) sitter vid varje utlopp. Jag har idag 3 olika storlekar på kar så jag vill ge olika mycket vatten till dem. Dessutom får kar högre upp lite mer vatten än de längre ner pga värmen.