Lutt
hej
är lite sugen på att skaffa mig en liten källarlokal till mina akvarium, men vet inte riktigt vad el och vatten-kostnaderna kommer hamnar på.
hur är det i era lokaler hur mycket brukar ni pengamässigt hamna på per månad.
tänkte ha en 10-15 kar och lokalen ja har kollat på är på 28m2.
MVH Matte
Banderad
Det brukar gå att hitta lokaler där vatten och el ingår.... När jag hade min lokal (för typ 4 år sedan) låg väl hyran på 400:-/månad. Den lokalen var på typ 20m2
PatrikMalmo
Efter att ha varit involverad i tre olika lokaler på ett år (Malmö) så skulle jag säga att ett rimligt pris inklusive el och vatten är ca 1000 spänn för en källarlokal på 28 m2. Klar fördel att ha hyra inklusive el och vatten om något experiment drar iväg med kostnaderna. En viss modifiering får göras beroende på var du bor - storstadsområden är generellt dyrare pga konkurrensen om lokaler. Bara mina fem öre.
Hilsen,
P
Lutt
Efter att ha varit involverad i tre olika lokaler på ett år (Malmö) så skulle jag säga att ett rimligt pris inklusive el och vatten är ca 1000 spänn för en källarlokal på 28 m2.
ringde å frågade och dum som ja var glömde ja och fråga om el och vatten ingår...men fick iaf veta att hyran låg på 1200 wc fanns
får ringa igen imorgon, vill ju helst inte betala 1200 + el och vatten vad den kan tänkas hamna på i månaden.
Bright_Blue
Tjena, min lokal betalar jag drygt 300kr för i månaden och då ingår vatten och el, storleken är 15m2.
ozric
Bright_BlueTjena, min lokal betalar jag drygt 300kr för i månaden och då ingår vatten och el, storleken är 15m2.
Oj! Det TJÄNAR man ju på! Grattis till en sån billig lokal.
Har själv en på G på runt 19kvm för 500:-/mån, exklusive el,dock.
PatrikMalmo
1200 låter klart rimligt, ffa om el och vatten ingår. Klar fördel att det finns WC också.
300 låter annars väldigt billigt, bara att gratulera!! Om det faller väl ut slår jag till på en lokal på ca 45 m2, varav "fiskrummet" är ca 25 m2. Hyran blir 600 exklusive el och vatten, och en snabb överslagsräkning ger en kostnad på ca 2000 i månaden med el och vatten - el kan göra en jäkla skillnad alltså, ffa om man kör lite kraftigare pumpar och mycket lysrör. Tänk på att ordna en fet säkring till lokalen, inte skoj om strömmen går när man drar igång allt.
Hilsen,
P
ozric
Vet nån vad det skulle kosta på en höft med ,säg 20 st 2252:or (24 W tror jag de är på) i elkostnad på en månad??
Bright_Blue
Ja 300 kr är inga alls, det är bara att håva in pengarna : ). Det var farsan som fixade lokalen åt mig efter ett litet missöde med ett 250 liters i källarn, börjar bli ganska nöjd med innhållet nu också.
Lutt
du kommer nog upp i 2000 eller nått liknande med el å hyra mm
bmwpower
Om jag inte mins fel är 2252orna på 38watt
Summa 760watt/hx24h=18,24kwh räkna med ca 1kr/kwh så ca 20kr per dyngn och en total måndaskostnad på ca 600kr bara för elen på pumparna om jag nu räknat rätt.
Därför är det mer ekonomi att köra med sidokanalsfläkt som är på ca 375w och kan förse ca 100akvarium.
Fördelen med pumphuvuden är att det ger värme samt att det blir tyst i lokalen.
ozric
http://www.aquaristic.net/Produktinformation/Eheim-PowerLine-2252.html
Nä,2252 är bara på 24 w. Lite mindre då alltså.Bra det! Tack f uträkningen!
bmwpower
2252 är på den sidan 28watt och det kan nog stämma
Lutt
tänkte la det såg på min förpackning och det stod 28w...
var får man tag på en sidokanalsfläkt finns det i nån webshop..e
bmwpower
Ska man inte ha mer än 10-30kar kan man köpa en luftpump modell större.
Billigare sidokanalare har dålig verkningsgrad och är extremthögljuda.
Av dom billigare varianterna har jag inte hittat någon som jag varit nöjd med.
Kör själv med rischle om det nu stavas så.
PatrikMalmo
Jag har också Rietschle och är extremt nöjd med den. Har en igång på 370W, vilket ger en kostnad på 0,37 KWx24 timmar, vilket är ungefär lika med 8,9 KW per dygn. Om elpriset ligger på ca 50 öre ger det ca 4,50 kronor per dygn, motsvarande ca 135 spänn i månaden. Klart värt det, med tanke på alla användningsområden - jag har inte behövt snåla på luft till 6000-liter odlingsanläggning, plus "avstickare". Räknar med att min lokal totalt landar på ca 1200 spänn, och då är allt inkluderat. Misstänker att jag har lite kompispris, men inte för mycket - har räknat i överkant på vad allt kostar, och 1200 är just mycket. Faktiskt.
Hilsen,
P
StefanL
Har alla sina lokaler i närhet med sitt egna boende?
bmwpower
Jag har också 6000liter kör med 32mm elrör i dom stora karen och 25mm i dom mindre.
Får man bara rören rätt i vattnet så är det väldigt tyst när man har så stora rör.
Bäst blir det om man snedkapar rören vid utblåset hos mig.
Men jag har nog inte hittat den optimala rörstorleken.
Kör med dubbla 6mm luftslangar till varje elrör som är tagna direkt från stammledningen på 50mm.
Ett litet problem är att jag har för kallt i lokalen och sidokanalaren kyler ner vatnet ca 1,5 grad mot att ha vanligt pumphuvud.
Ska testa imorgon hur många lite per/timma jag har i dom stora karen
Kalle-Maja
Näe Stefan, jag har sett att det är himla olika. Vad priset beträffar så är det nog så att priset för en 30 kvadrat i Stockholm kan komma upp mot två tusen, trots att det är på bottenplan och utan el. Men sen finns det ju en jäkla massa ytor som i princip bara akvarister efterfrågar, och dom är ju inte så dyra.
PatrikMalmo
Stefan,
det varierar nog var folk har sina lokaler. Den första jag testade låg ca 25 minuters promenad från mig, och det är för långt märkte jag. Trist att lägga tid på "transport". Den som det slutligen har blivit ligger ett stenkast från där jag bor, vilket är mycket smidigt - den ligger dessutom på vägen till jobbet, så det är lätt att slinka inom både på väg till jobbet och från jobbet.
En sidokanalare kan man annars enten köpa ny (kolla t ex
www.rietschle.se) för ca 4 papp, eller annonsera om på Blocket eller liknande sajter. Begagnade brukar ligga runt 2 papp. Är man oteknisk och inte kan serva den (byta lager och liknande) är det kanske värt att köpa en ny. Man ska också vara skeptisk om priset är verkligt lågt, kan vara något vajsing med den då.
Hilsen,
P