anli
Eheim 2028/2128 (en av varje)kör jag med i mitt 900 liters kar och är mycket nöjd.
Väldigt tysta. Har även ett eheim classic 2217 som är säkert ännu tystare men lite mindre sprutt och bökigare när man tillslut skall göra rent. Har ännu inte bytt packning eller impeller.
2217 har gått i 3 år, 2128 i 2,5 år och 2028 i 1,5 år cirkus.
bmwpower
Eheim är trots allt Eheim men Amtop tycker jag är en pump som ge mycket valuta för pengarna.
Har själv bara god erfarenhet av båda sorterna fluval gillar jag inte riktigt förutom FX5
Oavsett om du väljer Eheim eller Amtop så gör du ett bra val om det nu står mellan dessa pumpar
Per-B
Jag har två Am-Top som är efterapningar av Eheim Pro. De är pålitliga och tysta. Det var längesedan jag hade Eheim så jag kan inte direkt jämföra men det senaste AM-Topfiltret (näst största) står i sovrummet, 1,5 meter från sängen och jag sover gott till en bråkdel av priset.
rent-vatten
Jag har ett fluval4+ och ett fluval 205 ca 2meter från sängen och jag har aldrig blivigt störd av dom.
robjo
Varför inte titta lite närmare på Unimax. Har själv ingen erfarenhet utav detta filter förutom att en bekant installerade det största Unimax filtret för 2 veckor sedan och det är i det närmaste knäpptyst. Som jag ser det är fördelarna med detta filter den stor kapaciteten på filter material 24 L, och möjligheten til UV ljus plus bra garantier 3 År tror jag det va. PWSS har ju ett bra pris på dessa pumpar.
Har ni erfarenheter ifrån detta filter så dela med er i tråden, för jag funderar lite på ett sådant själv.
// Robban
Pejan
Har ett fluval 404 som införskaffades för knappt ett år sedan. Började väsnas ganska snart och fick hela "locket" utbytt. Var bra ett tag sedan började det låta igen. Är grymt besviken på att det låter så mycket.
Hälsar Peter
deathdealer
Jag kör med både 402 och 404 samt Eheim 20280PII, samt 2st cirkulationspumpar!
Eheim´s filter är utan tvekan dom tystaste idag, men Fluval funkar bra. Gissle är väl cirkulationspumparna, som "vibrerar" så kraftigt att detta fortplantar sig i kabeln och förstärks sedan av täckglaset.....så det vart det lite pill med!
Jag tror själv på Unimax - stor filtervolym...och väldigt billiga!!!
DD
imported
har testat lite olika märken men eheim 2028 är outstanding. amtop är billiga men har betydligt sämre kvalité, tappar enormt mkt effekt när dom börjar smutsa igen och mindre funktionella lösningar i slangkopplingar och dyl.
larsa
fluvals nya fx5 för 1695:- verkar prisvärd?samma pump till ett helt annat pris hos vissa(dyrare),eheim är bra men dyrt!Jag står själv inför samma frågeställning,får jag fluvalen till det priset funderar jag på¨att slå till
Niklas-Olsson
larsafluvals nya fx5 för 1695:- verkar prisvärd?
Vart har du hittat den SÅ billigt ?
Jens-Netteberg
Jag kör ett AM-TOP och tycker det fungerar kanon. Kan knappt höra att det är igång.
Pris omkring 700:- är ju inte fel heller.
Pangaea
I en sån här diskussion blir det ju mycket fråga om behov, tycke och smak... Själv köpte jag senast en Tetratec EX 1200 som jag är mycket nöjd med... väldigt tystlåten och diskret... man måste nästan lägga handen på den för att känna om den verkligen är igång... kvaliteten verkar vara riktigt bra också... och det ingick dessutom filtermaterial... ;)
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=118012&t=temartic_e&userid=i2vKPqrs0vI1zU4qygVndEhos0YFADnjchP
Rekommenderas med andra ord!
lilljimpan
Tackar för alla inlägg, verkar vara en djungel men pumpar, alla rekomenderar olika. Har nu hittat ett fluval fx5 för 1695:- men detta pumpar ju 3500liter timmen, ett sånt monster måste väl väsnas lite i och med det ska hinna med så stor mängd, är inte det overkill att ha en sån till 540 eller 720 tank? Huvudpoängen är att jag vill ha ett tyst filter. Som är tyst länge och är pålitligt. kanske ska köra på de gamla hederliga eheim då? ska starta en 540L tank och då måste en 1000L/H räcka med några inner filter till?
Per-B
Mängden vatten som ska igenom filtret handlar egentligen inte om rening utan om cirkulation. Tänker man ur biologisk reningssynpunkt så tror jag att det är bättre att vattnet passerar långsamt genom ett filter. Ska du ha Malawi eller Tanganyika så handlar det om cirkulation och då brukar man tala om 3-4 gånger akvariets volym per timme. En aning overkill med fluval fx5 då kanske, men inte så mycket. Ska du ha Gurami eller andra fiskar som lever i stillastående vatten så ska du självklart ha mindre flöde.
Äh, allt är tycke och smak. Ta det med ro och köp det du tror på. Eheim har faktiskt bäst rykte bland de flesta för god filtrering i kombination med lågt ljud. Har du råd och lust så slå till och köp det bästa. Jag hade varken råd eller lust men är ändå nöjd med AM-Top. :)
lilljimpan
så för reningens skull är det bäst med så stort filtervolym som möjligt? eller utnyttar olika märken filter volymen olika effektivt?
Ex. "eheim 7liter filter" vs "fluval 10liter filter" med samma flöde "1000L/H" innebär det att fluvalen filtrerar bättre?
Per-B
Nja, jag tror att stor filtervolym helt enkelt handlar om att behöva göra rent mindre ofta.
Med risk att snacka om saker jag inte begriper (och då kan ju andra rätta):
1. Volym. Filtervolym handlar om att dels kunna ta tillvara tillräckligt mycket smuts och ändå ha möjlighet att erbjuda en god biologisk filtrering (det måste hinna brytas ned) och dels att ta hand om, rent estetiskt, "störande" partiklar.
2. Kapacitet. Ett filters kapacitet, mätt i genomströmning, handlar om bekvämlighet för användaren. Är jag beredd att byta filtermaterial en gång i månaden (eller en gång i timmen) behöver jag inte lika stor filtervolym. Samtidigt blir ju systemet känsligare. Varje gång jag rengör försvinner även goda bakterier. Om jag filtrerar "partiklarna" enbart EN gång i timmen så fastnar de lik förbannat i filtret. Jag har inget behov av att stoppa en växtdel eller en bit foder flera gånger i timmen men tillsammans får de inte sätta igen filtret innan jag hunnit rengöra.
3. Cirkulation. Cirkulation och kapacitet hör egentligen ihop. Här handlar det om hur många gånger vattnet hinner passera filtermaterialet per timme. I andra hand (och det är ofta det debatten handlar om) handlar det om vilken skjuts man får på vattnet. Har man fiskar som vill ha strömt och mycket rörelse i vattnet ska man ha kraftiga filter (eller komplettera filtren med rena cirkulationspumpar). Kraftiga filter/pumpar som är riktade rätt har också den fördelen att de syresätter vattnet och håller ytan ren från film (även det handlar om syresättning). Även här gäller att ju mer sällan jag rengör - ju sämre blir cirkulationen med tiden (på grund av all smuts). Även cirkulation är beroende av storlek eller pigg husse som gör rent ofta (på bekostnad av de goda bakterierna).
4. Ljudnivå. Fisken bryr sig inte. Men för användaren kan detta vara ett köpargument och dessutom vara värt en hel del extra pengar.
lilljimpan
ok, tackar för infon.
Är det ok om jag gör så här då, Ett 540L kar ska startas i sinom tid, (bygger och löser hur inredning ska se ut.) Med en eheim 2217 plus två cirkulations pumpar på 1100L styck bakom bakgruns som jag tänkt bygga med "filterkammare" med några liters filter matrial och eco bollar. Det måste väl vara tillräckligt med både cirkulation och filter-kapacitet?
En annan fråga, är alla innefilter tysta eller finns det skillnad på ljudnivå och kvalitet där med?
larsa
Niklas OlssonVart har du hittat den SÅ billigt ?
akvarielager,var o köpte ett!uj vilken size!
larsa
Är verkligen imponerad av fluvals kraftpaket!en dumdum dvd följde med för korrekt installtion!:D ,vilket insug!!vilket utblås!!men lika impad blev inte regeringen!vart ska jag ställa det!I "morsans" vitrinskåp!heheB(
lilljimpan
hehe, har du startat monstret?