Nu är ju förstås demasoni en liten och snabb sak och mängden fiskar du har gör ju inte saken lättare, men jag har nyligen plockat ur två S. fryeri honor med ca. en veckas mellanrum och det har gått hur fint som helst i helt vanligt lysrörsljus.
Jag tror inte att det är någon större fara om man bara låter bli att fara runt så mycket med håvarna. Jag tar av täckglasen helt och lägger bak rampen så långt bak som möjligt. Sedan sätter jag mig bekvämt på en hög skrivbordsstol och lägger ner en stor håv i vänster kortsida och en mindre till höger. Jag sitter helt stilla ganska länge först. Sedan försöker jag att ta det lugnt och metodiskt och med väldigt lite rörelser. Denna lilla håven får arbeta och den stora vara stilla. Det har faktiskt gått bra utan att ta ur en enda sten och jag har en hel del sten i det karet.
Nu vet jag förstås fiskar som helt enkelt inte skulle komma fram ur sina hålor förrän täckglasen var på plats igen om det så tog en vecka. Om detta är fallet med dina demasoni så går det ju inte på mitt sätt förstås.
Fredrik H.
www.cichlidforum.com