Hejsan Erik
Kul att de små liven sköter sig. Anledningen till att jag tyckte att dina fiskar kunde vara värda att förvalta var just den fina honan. Hon är den klart finaste jag har haft i alla fall. Personligen skulle jag nog hålla ögonen öppna efter en ny hane med mer regelbundna band.
Hon hade en tidigare hane som var snyggare men den blev tokspöad av mina C. facetum och klarade sig ej. Det var mycket underligt att det hände för den direkta anledningen till att jag senare var tvungen att göra mig av med sebrorna var att de senare i sin tur gav sig på mina sex st (tydligt större dessutom) Facetum!
Ett lektips på centralare som fungerat bra (centrarchus, longimanus, nicaraguense)hos mig är daggmask/lövmask. Mata med det i ett par dagar, byt vatten och höj tempen 2-3 grader = Lek!
Jag instämmer i att det är konstigt att vissa fiskar får oförtjänt låg status. Sebracikliden är en ypperlig akvariefisk och hos mina elever (jag jobbar på en skola) väckte de väl så stort intresse som högre "statusfiskar" som Cyprichromisar, Aulonocranus dewindti, olika mbunas mm.
Varför ser man tex så sällan "Tilapior" i handeln? Vissa arter är kononsnygga men säljs i princip aldrig i handeln. Kolla in denna länk tex.med en bild på Xenotilapia papilio med en riktigt snygg "Tilapia" under, Oreochromis tanganicae,
http://www.destin-tanganyika.com/images/compar-anatom1.gif