Hallå!
Är ny på forumet, och i stort sett helt grön inom akvariehobbyn. Började med att jag skulle göra i ordning ett 98-literskar jag hade som barn åt min dotter, sen spårade det så klart ur. Så efter mycket läsande, pill och en längre uppstart så har nu merparten av innevånarna fått flytta in. Dock har jag lite funderingar och söker råd kring just mina dvärgciklider.
De fiskar som går i akvariet är
Mikrogeophagus ramirezi , Fjärilsciklid - Ett par
Apistogramma trifasciata - En hane, en hone
Kardinaltetror - 21st
Ancistrus dolichopterus (L183) 2st
Hade ursprungligen tänkt mig 2 par Fjärilar, men efter att ha spånat lite med personalen på Akvarielagret blev det ett par Ap. trifasciata istället. Men efter att ha läst på lite så inser jag att jag borde ha fler än en hona. Det jag undrar är om inredningen i mitt akvarium lämnar utrymme för mer än 2 revir för honorna, eller om jag med gott samvete kan ha 3.
44924
Velkommen til forumet :)
Har du tenkt på oppdrett av Mikrogeophagus ramirezi og Apistogramma trifasciata ?
Disse to i samme akvarium vil ikke gå bra, når de leger egg vil det bli bråk. Apistogramma trifasciata kan være veldig hissig.
Begge vil ha sine revir og i et 98liter kan det fort bli nabokrangel. Med enda flere A. trifascuata hunner blir det trangt om plassen.
Med Kun Apistogramma trifasciata , så har det vært greit med 2 kanskje 3 hunner til hannen.
Jeg vil Ikke flere Apistogramma trifasciata hanner.
Jeg vil heller ikke anbefale pansarmalar sammen med A. trifasciata. Legger A. trifasciata egg, vil den bli hissig, og pansermalen som stoler på sitt skydd (panser) bryr seg ikke om signalene apistogrammaen gir, og fall kan det gå et øye hos pansermallen.
Kan desverre ikke se bildet du har vedlagt så kan ikke komentere det.
Jeg har et kar med rundt 20 stk A. trifasciata og Nannostomus minimus. Der er det flere generasjoner med A. trifasciata det er kun en dominant hanne.
Hilsen
RHD