Fick med mig denna lilla ap. trifaciata-hona från Akvarielagret i helgen. Och först vid hemkomsten insåg jag att hon tillsynes saknade stjärtfena. Först undrade jag om det var någon missbildning då den ser ut som en liten kil, men efter att ha fiskat upp henne och försiktigt särat på fenans strålar så lutar jag åt att den bara är ordentligt åtgången. Hon verkar pigg i övrigt, kivas med den andra honan i karet och är nyfiken på hanen, och verkar äta någorlunda bra. Hon kan ta sig framåt någorlunda fort om hon behöver men har av förklarliga skäl ett ganska udda sätt att röra sig.
Kan jag förvänta mig att fenan växer ut utan att flytta henne till ett eget kar (har inget annat)? Hon är inte klok nog att hålla sig undan den andra honan och får således ständiga nya nyp i fenan. När jag kontaktade Akvarilagret om det på måndagen så lovade de mig en ny hona, men är lite sentimental och vill inte slå ihjäl henne i onödan.
Bifogar en bild på den lilla damen i fråga. Tagen med mobilkamera, därav kvaliteten.
46413