Robin
Frågan är ju lite vad du vill göra med dem. Hur stora är dom?
Vill du bara få upp dom i storlek funkar 120-litarn bra med lite inredning så att du kan mata och hålla rent.
Är det för estetiskt bruk så kan du ha mycket inredning.
Tycker inte att ett akvarium kan vara för stort iaf.
Lucas_magi
Nu har dom bara varit frisimmande i 3-4 dagar. Det kommer ju ta ett tag innan jag behöver flytta dom men när det är dags så är det ju lika bra att ha köpt ett nytt akvarium om de behövdes fast de verkade ju som om att dom funkar bra i 120L. Växer dom bättre/sämre i ett akvarium på 75L ist för ett på 120L? För om man ska ha en liten odling så är väl mindre men fler akvarium att föredra om det inte skilljer i tillväxt.
Ancient
Så, nu går det 4 Fjärils (ramirezi), 10 Kardinal och 3 Hoplosternum thoracatum (tror jag :^) ) i mitt 530 liters, har tänkt slänga i några Api också och några L malar.
Nån som har tips på nån mer "utfyllnandsfisk" ska självklart skaffa fler kardinal (ser lite tomt ut), men finns de annat också?
:D
Helenai
Bilbuk?? Fridsam, livlig, fyller ut väl och tar inga yngel... :)
Ancient
Ja bilbuk är det alternativ jag funderat på också :D
Robin
Kan ju säga till er som tänkt er skaffa Nannacara anomala (bågfensciklid) att det är lämpligt att ha mer fisk i akvariet än bara 4 bågfenor. Mitt par (med yngel) har tagit död på en hona och nu är den andra hanen ganska illa däran. Får se om han överlever.
Ancient
RobinKan ju säga till er som tänkt er skaffa Nannacara anomala (bågfensciklid) att det är lämpligt att ha mer fisk i akvariet än bara 4 bågfenor. Mitt par (med yngel) har tagit död på en hona och nu är den andra hanen ganska illa däran. Får se om han överlever.
:-| tråkigt, hur stort är akvariet? får hoppas du får upp ynglena iaf då
malplacerad
Ang bilbuk, kräver inte de absolut täta täckglas pga hopprisken?
För övrigt en riktigt intressant och rolig fisk.
Robin
Ancient:-| tråkigt, hur stort är akvariet? får hoppas du får upp ynglena iaf då
375 liter. Nja så tråkigt är det inte, det viktiga va att få ett lekpar och det har jag ju nu. :)
Behöver få sålt karet så jag tror inte jag kan driva upp ynglena. Känns inte som om de skulle klara flytta men man vet ju aldrig. Kommer ju göra ett försök.
Ancient
malplaceradAng bilbuk, kräver inte de absolut täta täckglas pga hopprisken?
För övrigt en riktigt intressant fisk och rolig fisk.
aha, jag använder inte täckglas alls ft
hehe bra då robin =)
Ancient
Är lite inne på att skaffa ett par discus eller Scalarer som sällskap.. men ska först och främst se att det "finns plats"
men annars bra eller dålig ide? vilka är att föredra att gå med Dvärgciklider?
Robin
Vill du ha yngel på dem är nog inte Scalarer en bra idé. Vet dock inget om Diskus.
Annars borde det funka kanon. Samma Kontinent. ;)
mattis1
AncientÄr lite inne på att skaffa ett par discus eller Scalarer som sällskap.. men ska först och främst se att det "finns plats"
men annars bra eller dålig ide? vilka är att föredra att gå med Dvärgciklider?
Scalarer absolut - de brukar inte störa dvärgarna nämnvärt eftersom de 'brukar' hålla sig
på olika nivåer. Att få fram yngel skall inte vara något problem - d v s det där med att få se dem frisimmande. Vill man däremot föda upp ynglen, så är det nog bättre att ha dvärgarna i ett separat akvarium istället - eftersom det är sällan man kan driva upp fiskar till vuxen storlek tillsammans med andra fiskar.
Discus vill ha mkt högre temperatur än dvärgar vanligtvis vill ha - dock finns det undantag såsom den vanliga fjärilscikliden.
Robin
Nu är alla ynglen från min nannacara anomala borta. Första kullen så jag hade inte så stora förväntningar.. Hoppas på bättre lycka nästa gång. '
Ancistrusyngel å andra sidan ser jag fler och fler av då de blir mindre skygga med tiden.
Tror att jag har en lek till på den just nu faktiskt.
Lucas_magi
Hej, jag behöver lite hjälp. Mina fjärilciklider har ju haft frisimmande yngel ett tag men jag var tvungen att åka iväg för 3 dagar. Under dessa dagarna har dom lagt nya rom som jag såg idag på morrgonen precis är nykläckta. Vad ska jag nu göra av dom gamla ynglen? Dom fortsätter vakta ynglen men jag vet inte om dom bara gör de för att dom ska kunna skydda sin nya kull? vad ska jag göra?
Robin
Jag tycker du ska låta dem vara. Se vad som händer.
Ancient
Så nu har ett av mina par Fjärils lagt rom för nån timma sedan.. men det lär ju inte bli kvar länge, hanen har redan "tappat" intresset och jag har 3 st Hoplosternum thoracatum lr Megalechis thoracata. långsträckt pansarmmalar iaf =) i samma kar så det blir nog tungt för honan under natten..
men men den som lever får se, måste nog ta och göra mig av med malarna, var ett dumpt impulsköp..
Helenai
Schackislek :-)
Jag skulle precis byta vatten då jag började lite i det nästan helt igenväxta karet (som inte fått nytt vatten på flera veckor... Och vad får jag se?? Jo, schackisarna leker! Det såg ut som han lockade två olika honor till sin lilla sandgrop. Han slog nästan över i skimrande svartgrönt. Läckert! :D
Och visst fixar han fortfarande att hålla maktbalansen gentemot den röda dvärgciklidhanen. Härligt!!
Däremot blir jag väl tvungen att röja ordentligt i det karet nu när jag ska vara borta i nästan en vecka... :(
Robin
Kul med lek!! Hoppas allt går bra.. även med det "nya" lilla karet. ;)
Banderad
Roligt Helenai!!! Kör du med osmos? Vilket pH värde har du i karet? Schackisar är ju lite svårlekta annars....
/Jocke