ozrichttp://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/baryanci/154_4.PHP
Exakt SÅ ser min "Orange Seam" ut men i länken kallas den för "Gold Nugget" . (men har inte "Gold Nugget" nr:et L 085 ??) Den har växt på sig bra senaste halvåret sen den kom ner i stora karet här. Den är väl 12 cm +.
L 142:an är köpt på Aquarim Malawi för 5-6 år sen som Baryancistrus Neviatus å jag minns att de sa att denna var den ÄKTA "snowball-plecon". Den är idag 11 cm +. (bifogar en halvtaskig och gammal bild på L142:an,kanske kan nån malkunnig se vad den har för kön?)
Orangen var fortfarande vid sin håla när jag kom hem fr jobbet och L142:an satt emot frontrutan alldeles nyss och den ser onekligen "tom" ut i buken,precis som en vanlig Ancistrus efter lek. Vad som är lite förvirrande (förutom att jag tror att de lekt!) är att jag var så gott som säker säker på att Orangen var en hona då hennes ,eh?, form på skallen är mer "snipigt" än på L142:an ,som jag trodde var hane iom att dennes är mer rundad,både i profil och underifrån.För visst är det hanen som vaktar romklasen på dessa,likt Ancistrus??? Och visst är könskillnaden som jag tror,eller!??? Å kan man se skillnaden på könsöppningarna??
Får se hur det utvecklar sig. Inte var dag man hoppas på "bastarder" i karet...
Om man läser i Auqalogen så står det följande under L-085:
Adult of L-01, L081 or L177.
Som jag ser det så är det en vuxen av L-081, men jag är osäker.
Som jag ser det så är det ingen "risk" att dessa är könsmögna än då de bara är halvvuxna :)
Har några LDA-33 som är mellan 15-18cm (1+3), och dessa ska vara nära könsmognad enligt uppgifter.
Har även en L-177 hanne på runt 19cm.
Tyvärr så tror jag att dessa behöver växa på sig lite till innan de är redo för eventuell lek.
Ang att buken var svullen innan, kan ha varit så att den var förstoppad.
Våra honor kan ligga och fläkta lite, vet inte om detta är tonårsfasoner, eller något annat...
Skulle det finnas risk för att två av samma släkte skulle para sig, så skulle jag tvärt dela på dem, för bastarder vill man inte ha.
Bifogar en bild på våra LDA-33
http://www.amazonfarmen.se/goc/lda-33-ormgrop.jpg
//Calle