Rivulatus:
"Har mist många honor pga att dom lekt o lekt men alldrig fått gå hela yngeltiden ut (det är mycket fysiskt stressande för fiskar att leka hela tiden!)"
Aha, där ser man... Nu när jag tänker efter så var det nog därför en av mina Sajicaciklidshonor helt plötsligt bara dog efter att ynglena blev uppätna... så även om jag inte har insett det tidigare så är jag nog tyvärr bekant med just det problemet.
Tack för att du redde ut det lilla mysteriet. :)
Men nu blir jag ju rädd att jag ska råka ut för samma sak med jaguarcikliderna... Usch, vilken hemsk tanke.
Men saken är ju den att man måste ha någon som städar botten från foderrester, mina algätande malar verkar tyvärr vara mer inne på det gröna än på maten som cikliderna lämnar efter sig, så de fungerar tyvärr inte just till det ändamålet.
Chokladmalen är jättebra just på detta, den bor i sin lilla håla och stör ingen på dagen, den kommer bara fram på natten för att städa rent på botten. Jag skaffade en stor Synodontis eupterus nyligen också som gör precis samma sak.
Att malarna är nattaktiva är ju dåligt just när det finns yngel eftersom malarna mer eller mindre har fri entré till "maten"...
...men så länge det inte finns yngel i karet så har jag märkt att de nattaktiva malarna fungerar bäst, de dagaktiva malarna kommer hela tiden in i ciklidernas revir och blir ständigt bitna pga detta.
Sebracikliderna tog ihjäl en av mina corydoras på detta sätt och det var just därför jag flyttade dessa och skaffade ytterligare en nattaktiv mal istället.
Nu när jag tänker efter så kanske det var dumt att göra så... i alla fall om det är yngel jag vill ha.
Går nästa yngelkull samma öde tillmötes så måste jag givetvis tänka över malsituationen lite bättre.
Tills vidare så är det väl bara att hålla tummarna, ha tänt en nattlampa och hoppas att cikliderna har lärt sig att malarna är där i mörkret och smyger. :)
Mvh Fredrik Isaksson