PatrikMalmo
Nå. Två par scalare i lokalen. Har lekt fyra gånger vardera, men rommen kläcktes inte, så jag kom på den sluga idén att plocka ut rommen och kläcka artificiellt. Bägge paren har alltid lekt högst upp på avrinningsröret, och det är ju lite svårt att plocka ut. Enligt devisen att ge apan vad apan vill ha, satte jag därmed nät för avrinningsröret men stoppade i tre fina likadana rör i vardera kar. Tre rör, märk väl. I vardera karet. Fina. Väldans. FINFINA och EXAKT likadana rör som de lekt på innan.
Nu har ett av paren lekt igen. På BOTTEN. Ridå.
Hilsen,
P
cichlids4fun
fixa till vattnet så kläcks det nog........
lite torv i och lite osmosvatten brukar göra susen......
Peter
Wilhelm
Scalarer är smarta. Ska det inte bli yngel så ska ingen kunna ta reda på rommen heller.
drd
Det måste vara mina ex. skalarer som är så produktiva eller ?
Har dom blitt så stora så dom blir föräldrar redan förresten ....hmm näää eller ?
PatrikMalmo
Mm, jag har lagt ner torv i karet i vilket fall. Hjälper nog inte om de käkar upp den själva. Men, men, de kanske lär sig.
drd,
de här scalarerna hängde med vid köpet. Odlingsvarianter, kallas för Koi-scalarer. Gillade dem inte alls i början, men nu tycker jag om dem mer och mer. Förutom vid lekarna då. Lägger enorma mängder rom och leker klockrent var tredje vecka ungefär.
Hilsen,
P
drd
Gött patrik ju :)
Har inte heller så stort förtroende för koivarianterna men får dom en jävla massa ägg så kan man ju göra lite deg på dom ;)
PatrikMalmo
drd,
tanken var just det. De får ju en attans massa ägg, är rätt poppis i hobbyn generellt och någonstans ska jag ju börja. Gäller "bara" att få ut äggen så jag kan kläcka dem. Köpte ett keramikfat idag, som jag tänkte lägga ner till det par som inte har rom. Om de nu vill leka på botten så kanske de leker på fatet i allafall. Kanske.
Ju längre jag haft dem, desto mer gillar jag dem. Har klurat ut att de borde göra sig bra i lite mer specialdesignade kar. Någon gång i sommar får jag väl upp några kar där jag kan testa.
Hilsen,
P
LN
Koi-scalar har någon någon bild på en sånn?
Låter som en fisk man vill kolla in!
PatrikMalmo
Har inga bilder på mina i nuläget, ska se om jag kan ordna det. Finns lite olika Koi-scalarer också, men gemensamt är att de har mycket vitt, gult/orange och ofta även svart i sig. Det snyggaste paret jag har är svartspräckliga, med lätt metalliska fjäll och lite orange prickar. Ögonen är dessutom röda. Ju längre jag har dem desto mer gillar jag dem - jag som alltid varit emot odlingsvarianter tidigare. I nuläget har jag landat i att odlingsvarianter är helt ok om de inte rent fysiskt deformerar fiskarna, som t ex papegojciklider och en hel del guldfiskvarianter.
Hilsen,
P
Alexander-Ylipaa
PatrikMalmo
Jepps, sista länken var ett bra exempel på koi-scalare. Mina har dock lite mer vitt i sig.
Hilsen,
P
LN
Mer lik scalar än jag trodde.
PatrikMalmo
Jepps, de är klara scalarer ingen tvekan om det. Mestadels färgteckningen som skiljer. Fick ingen tid att fota mina egna i afton, men det kommer.
Hilsen,
P
Wilhelm
Halloj,
Snor denna tråd då den har fin titel.
För en stund sedan när jag gick in till ena akvarierummet, så såg jag att nästan alla fiskar i mitt "bland" akvarium var på högra sidan.
Wilhelm
På vänstra sidan såg jag då ett par av mina F1 scalarer som jag bara haft i ett halvår hade lagt den första romkakan. De är inte så gamla ännu så det är en tonårslek och det ska bli intressant om det blir nåt.
Wilhelm
Inte många romkorn och det ska bli intressant om det är några kvar imorrn.
Dreas
Hur gick det?
imported
Apropå scalare####### så har jag gått och tålmodigt väntat på att mina sk redback skall lära sig att ta hand om rom och yngel men suck de vägrar! totalt...
Har provat flera varianter parvis,ihop men inte då, sista månaderna har liksom patrik beskrev börjat sätta rom precis överallt utom där det är lämpligt. Jag menar doppvärmaren kan man ju ta undan men fiter är ju lite bökigt. Skiffer på högkant, växter pvc rör nej det duger inte men filter och filtermatta sidoglaset, botten ja det är tydligen bättre men att sköta om den det skiter de i!
Nu sista lekarna har bägge par slagit rekord de lägger rom befruktar den låter de andra Äta hm hm
Helt klart smartare än mig! Ha Ha ha
Har dragit yngel på andra scalare varianter men aldrig detta strul. Som akvariot har man i allafall aldrig långsamt men trött blir man ibland!
Vingaker
Prova med att sänka värmen ett par grader.
Wilhelm
DreasHur gick det?
Dom käkade upp rubbet på natten!
Nåja, det var deras första lek. Dom börjar se lekfärdiga ut igen och de kommer att få bra många chanser innan jag snor rommen för dom.