Hey
Jeg har for tiden et VF Festae par. Hannen er 20-22cm og hunnen 15cm+.
Her er bilder av de:
http://www.predatoryfish.net/ibforums/index.php?showtopic=60928
FI: Når de gjelder hvor fort Festae vokser så vokser de ganske sakte helt til de er rundt 8-10cm+. Så jeg vil tro at dine vil vokse ca 1cm i måneden til de nærmer seg den størrelsen, og når de er 12-15cm så vil farten øke til 1.5cm i måneden, helt til hannene er rundt 30cm, men hunner har jeg ikke hatt større enn 15cm før, så jeg får vente å se hvor fort de vokser. Det er i hvertfall min erfaring :)eksempel på dette: Min festae hann som er 20-22cm no, var 11cm når jeg fikk han i oktober 2003, og hunnen har ikke vokst så fort da men hun var ca 10cm når jeg fikk henne og hun er 15cm+ nå.
I mai 2003 fikk jeg 6 festae også, som jeg desverre jeg bare har en igjen av på grunn av friedrichsthaliiene som spiste de. De var 3.5-5cm når jeg fikk de og den jeg har igjen er bare 10cm nå. Det er merkelig at de vokser så sakte for de spiser utrolig mye.
Jeg har aldri opplevd at mine festae har hoppet noe spesielt, men hvis de er veldig sultne (noe de nesten er hele tiden), så har de lett for å bli litt ivrige. Hvordan de jakter er ikke jeg helt sikker på, men i naturen spiser de skjell fra andre fisk (også i akvarium), små fisk, vanninskter og insekter. Har du noen bilder av dine F1 Festae? :)
mrgreed: Jeg hadde en stor VF festae hann sammen med et VF urophthalmus par i 900L min før, det gikk fint, selv om festaen dominerte de når de var på samme størrelse og han elsket og jage de, men når de ble 20cm+ begynte festae hannen og tenke på å ta livet av de, så jeg måtte flytte de til et 250L. Tror neppe de vil kryse seg med hverandre, men det er sikkert ikke umulig. Men jeg tviler på det, men sånne ting er også vansklig å vite.
Syns egentlig det er utrolig lett å se forskjell på festae og urophthalmus, så forstår ikke hvorfor det er så mange som har problemer med det :)
Når det gjelder aggresivitet, så har jeg aldri hatt en mer aggresiv fisk og heller ikke en så aktiv cichlide. Jeg ville sagt at festae har aggresivitet på 8+ av 10. Men selv om den er aggresiv og trenger en del plass, så er det en cichlide jeg vil anbefale alle som har stort nok akvarium og har litt erfaring, å skaffe seg denne ekstremt vakre og interisante cichliden :)
Hvis det er noen som lurer på noe, så er det bare å spørre, så skal jeg svare så godt jeg kan ut i fra min erfaring :)