Wilhelm
Sån har jag ätit, full med ben och inte als god. +o(
malplacerad
Brorsan och jag tror på en fjärde art, nämligen faren. :)
Robin
Faren tror jag på.
Sånna fångade vi med håv under lekperioden här hemma i ån. Ganska kul sysselsättning. Päronen blev ganska arga när man kom hem blöt upp till hakan.
dinajel
Ja, jag tar nog tillbaka mitt björkna litegranna och sällar mej till faren-skaran. Men dom är ju hyfsat lika får man ju säga...
Robin
Ja man tittar på ryggfena och analfena så ser de lite olika ut.. vad jag kommer ihåg.
Lutt
jag tror definitivt att det är en brax....saker man kan skilja dom åt är att faren har en längre analfena, längst bland karpfiskarna och mer sällsynt faren finns bara i några enstaka vattendrag man hittar dom mest i värmland och i småland...
MickeA
Typisk abramis brama.
Micke
MickeATypisk abramis brama.
http://www.abramisbrama.com/ :)
malplacerad
Kul med lite inhemsk fiskdiskution trots att det inte rör sig om en ciklid.
Själv tycker jag braxen ser ut att ha så väldigt litet huvud jämfört med kroppen samt mer puckelrygg än exemplaret vi fångade.
Björknan har väl rödlätt färg på buk/bröstfenor, samt blir inte lika stor, iden har också rödare fenor (på de bilder jag sett) och mycket slankare kropp.
MickeA
Jag är ganska övertygad om att det är en braxen. Som med t.ex. ciklider så kan dom ju skifta lite i förg och form från fångstplats till fångstplats. Jag har nog metat upp åtskilliga ton braxen i mina dagar och jag tycker att det där ser ut som en typisk sjuhektospanka från mellansverige. :)
malplacerad
MickeAJag är ganska övertygad om att det är en braxen. Som med t.ex. ciklider så kan dom ju skifta lite i förg och form från fångstplats till fångstplats. Jag har nog metat upp åtskilliga ton braxen i mina dagar och jag tycker att det där ser ut som en typisk sjuhektospanka från mellansverige. :)
Haha, kul att du nämner ordet "panka" det har vi alltid använt som benämning på stora vitfiskar. Tror det var morfar som lärde oss det ordet. :)
MickeA
"Braxenpanka" är nog det mest använda slangordet för halvstora braxnar i metarkretsar. :) Över två kilo ungefär börjar dom kallas för "dasslock" :-)
ozric
Jag tror på Braxen! Kallt av Micke att länka t Abramis Brama. Helt ok retro.Deras "Mamma talar" e en hyllning till alla karpfiske-freaks.:)
ozric
FÖ säger vi "braxenplanka" på min gata...
Tony
För att störa braxsnacket kommer här en bild som omväxling ;)
Dagens middag:
Tony
Och här en mindre trevlig trädgårdsbesökare. Dessa jäklar kommer i tusental och lägger ägg i gräsmattan. Till hösten kommer deras larver att antingen käka upp gräsrötterna eller så kommer skatorna och rycker upp gräset för att muma på dem. Alltså, den jäkeln vinner över gräsmattan hur man än gör.
malplacerad
Oh, den där grillbilden, helt plötsligt känns fil och smörgås som en rejält löjlig frukost.
Wilhelm
Håller med. Det är attans så mycket godare med en grillad morningsteak än fil och o dassig ostmacka. :)
Laesk
Tony
Dagens middag:
Dehär ska du få faan för :)
Tony
LaeskDehär ska du få faan för :)
<:o)