Stefan LarssonSlåss dom mycket? När jag diskuterade Mdoka för en stund sedan så framkom det att de slåss ganska mycket och därför har de den där vita färgen på läpparna. Jag vet inte, men för mig känns det tveksamt att det skulle vara anledningen utan jag tror mer på särdrag hos arten. Vad är din utsago som äger dessa?
Dom är heltklart tuffa av sig o mufflar o har sig men det är en annan typ av aggresivitet än tex dom Copadichromisarna du hade där det mer blir en frenetiskt jagande men så är inte dessa iaf inte mina, känns mer som ett ordnat kaos när dom stimmar. Att dom har vita läppar har nog med deras födosöks sätt att göra tippar jag på, kan tänka mig att det försvinner mer och mer efter lite odling men det är bara en chansning baserat på odlad läppfisk(euchilus, milomo, etc) där tex läpparna blir mindre och mindre för varje generation eftersom dom inte används på rätt sätt i ett akvarium... men är det ett särdrag hos arten som inte har att göra med födosökandet så förblir den vita färge förmodligen. Tvivlar på att det kommer från att dom bråkar, dom låser ju inte käkarna med varandra vilket många andra arter gör vilket borde slita mer på läpparna isf.