Svenska Akademiens Ordbok
TingelingJapp instämma... :) Funkar inte insistera? Tappat bort ordlistan här hemma... Du får pm:a mig om ordets betydels så slipper det ta plats i denna ljuvliga tråd! ;)
Håller med om att vi är off-topic nu men för att atvunda detta så har ordet
insistera följande betydelse:
envist/ihärdigt yrka på/vidhålla/hävda (ngt)/envisas med Vill tillägga att detta är enligt Svenska Akademiens ordbok. Ni kan själva slå upp ord enkelt via deras hemsida med den självklara adressen:
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ ;)
Men som sagt, Robban, ditt kar är grymt och det är Du som skall ha det i vardagsrummet och inte vi. Gillar du kolsten så visst, men när du nu ber om allas åsikt så skulle jag personligen hålla mig till stenar som i sin kolorering vidmakthåller det tema du initierat. Frågan är hur ofta kolsten rasar ner i en sjö med den röda sten du har i bakgrunden/berggrunden som din "sjö" vilar i ... Men som sagt, det är din burk.
Med lika vänliga hälsningar som vanligt! :)
ps. vi skall nog vara försiktiga med att efterlysa klanderfritt språkbruk i denna form. Detta är ett forum och där måste slang, talspråkighet och andra brott mot norm accepteras och inte bara det utan ses som mustig kryddning till våra samtal. Är själv på väg att bli gymnasielärare i svenskämnet men, och nu får ni ursäkta att jag tar i, avskyr språkpoliser som bara ger andra människor ångest när de skriver och uttrycker sig. Så ge järnet bá och skit i detta inlägg :);):D! ds.