GuzrobHär kommer en lista på vad allt har kostat. Vill inte skryta med nått men ni verkar vara helt sålda i vad allt kostar, så med detta vill jag räta ut alla frågetecken......:o
Akvariet 35000
Hämtning i Mullsjö 800
ställningen 3000
skiva mellan kar och ställning 1300
Rostfria fötter 400
golvbrunn 9liter/sek 2500
förstärkning i betongen och övriga merkostnader för grunden 7000
Duschblandare ink montering 2500
Merkostnader för plastvattenledningar 1000
Varmvattensberedare/Värmepump i rostfritt i stället för koppar 5000
El intallation i akvarierumet ink jordfelsbrytare mm. 4000
kakel och klinkers endast material ca pris 15000
flytspackling av golvet 4500
Ek-list runt akvariet 800
bakgrund 7000
moduler 2300
silicon 17 tuber 1700
Liggunderlag under gruset 200
grus rådasand 7 säckar 1000
Fluval FX-5 2 st ink filtermaterial 4700
Cirkulationspumpar 5 st 1500
Värmare 2 st jäger 450
Belysning 2x80w 2400
Belysning Metall Halogen 3x150w ink monteringsmaterial och lampor 9000
Allt detta blir till sammans 113050:-
Och i detta pris har jag inte räknat med några fiskar eller några resor eller nån egen arbetskosnad.
Det jag har fått betala i arbete är till Elinsallationen, VVS arbetet, Flytspackling av golvet och en del arbete i grunden. Och föresten alla nära och kära som hjälpt till utan att ta betalt! TACK!:D
Så ni som diskutera att jag skulle kunna tjäna in några tusenlappar på att köpa själva akvariet på annat håll vet inte riktigt vad hela projektet har kostat.... i mina ögon så är det den lilla kostnaden i det stora hela......;)
Bra initiativ Guzrob. Alla förstår kanske inte att detta är intressant, men jag tycker personligen att det är VÄLDIGT givande att veta vad ett sådant här projekt kan kosta. Jag har, precis som du, en dröm att kunna skaffa ett akvarium av denna storlek när jag blir med hus...så därför är denna info mycket intressant för min del.
Sedan får man faktiskt vara beredd på att bli ifrågasatt och kritiserad på ett fritt forum. Folk reagerar när man köper billiga pumpar som kanske håller ett halvår, så varför ska de inte ifrågasätta åt det andra hållet också? Ingen är perfekt och projektet hade kanske kunnat slimmats ner kostnadsmässigt, men vad jag förstår så var det inte prio utan prio här var att få kvalitet rakt igenom....och då kostar det. Att gå i försvar för annan person och kritisera folk som är intresserade av att veta kostnaden är rent ut sagt larviga. Det är uppenbart att sådant här engagerar och intresserar folk, inte enbart de som håller på med hobbyn utan även folk som är ens vänner, arbetskamrater osv. Säkert så ruskar många på huvudet över att någon lägger ned så mycket pengar på akvariehobbyn...fråga dina egna vänner så får du se. Mina vänner ruskade på huvudet när jag betalade tusenlappar för ett par fiskar för ett par år sedan...trodde jag tappat allt sunt förnuft i ett svep. Man får räkna med att alltid bli ifrågasatt...så är livet.
Jag har lagt ned åtskilliga tusenlappar på min hobby, och jag har som mest dragit ihop ett 720L som jag nu har som projekt. Det känns som ett "wow!" för mig faktiskt...hehe...dels för kostnaden man lägger ner direkt i samband med köpet och dels för storleken. Guzrob spelar i en annan division och dit ska jag...men lite senare.;)
Inte så många reagerar över att folk lägger miljoner på konst längre...eller miljoner på ett ynkligt litet frimärke som är missfärgat (Tre skilling banco)...men när det läggs ned 100.000 på ett akvarieprojekt så hoppar folk till över kostnaden. För hobbyn och för Guzrob´s uppfyllnad av en dröm så är det underbart att se ett sådant här projekt landsättas och jag kan bara gratulera till det här! Hur snyggt som helst och jag hoppas att du får mycket nöje med akvariet i flertal år framöver...