Robin
Sitter och funderar på om man ska ta sig an en svensk sk bonsai här på jobbet. Då vill man ju ha nått som växer relativt snabbt.
Energiskog kan vi räkna bort.
Nån som har nån idé?
Tony
Njae, de flesta träd står oftast kvar där de slagit rot ;)
Robin
TonyNjae, de flesta träd står oftast kvar där de slagit rot ;)
Visst var den kul rubriken? :D
olof
Hej!
Är inte poängen med bonsai att de ska växa långsamt?
Låna nån bok på biblioteket om ämnet. Jag har för mig att de flesta svenska lövträd går att använda.
Mvh
olof
Micke
Om mina kunskaper från skogsbruksskolan sitter kvar så är väl Poppel en de de snabbast växande trädslagen.
Erik-Osterlund
Beror ju på vad man planterar plantan i för jord också. Har man kollat in årsringarna på en gran planterad på åkermark kan man ju konstatera att den har växt ganska snabbt, vilket iofs leder till kass kvalitet, men den funkar ju som julgran ;)
Vad ska ni göra?
Micke, vilken skola gick du på?
Robin
Ett eget ("från grunden") bonsaiträd.
Pil kanske skulle vara nått. Vad jag förstått så är det den som används för energiskog men om man klipper ner den och inte låter den skjuta i höjden utan försöker få lite mer stam på den.
Erik-Osterlund
Och jag antar att du vill att det ska gå fort för att du inte orkar vänta? ;)
Annars hade det varit snyggt att använda tall! Kanske är svårt och lite opraktiskt med lövträd...
Robin
Erik ÖsterlundOch jag antar att du vill att det ska gå fort för att du inte orkar vänta? ;)
Annars hade det varit snyggt att använda tall! Kanske är svårt och lite opraktiskt med lövträd...
Jag har aldrig fattat vad tålamod är! =)
Jag tror nog att tall ska funka.. men då tycker jag gran verkar tuffare. Små barr istället för stora.
Gabbi
RobinJag har aldrig fattat vad tålamod är! =)
Jag tror nog att tall ska funka.. men då tycker jag gran verkar tuffare. Små barr istället för stora.
Pil låter ju onekligen som ett snabbt träd (haha), men den är nog rätt ful typ dom första tio åren. Den är ju inte så förgrenad i början.
Vad tror du om Betula pendula?
Gabbi
Nu pratar du i nattmössan Gabbi. Tycker du ine Betula pendula ser lite hängig ut? Tror du inte det finns någon art i salix-släktet som kan matcha Betula pendula?
//Robin - som inte orkar logga in.
H2O
Har du bråttom så tycker jag du skall göra följande.
Packa ner en liten spade i ryggsäcken och ta en promenad vid havet.
Om man som mig har tur och bor på västkusten så finns det väldigt mycket fint material i form av vindpinade träd utmed kusten.
Gräv upp den och forma den som du önskar med hjälp av ståltråd. Klipp av ca 1/3 av rötterna (alternativt så många som behövs för att den skall passa i krukan) voila
På detta sätt har du en bra grund till en bonsai och dessutom den lite grövre stammen som gör att trädet ser gammalt ut.
Om man sedan får plocka träd är en annan sak.
Har själv planer på att göra så i sommar, men mina bonsaier skall inte vara pyttesmå utan runt 1 meter och stå utomhus på altanen
Micke
Eftersom det inte är tillåtet att uppmana till brottslig handlig i forumet får jag tillägga att det INTE är tillåtet att gräva upp växter i naturen.
PatrikMalmo
Jag testar själv med pil på balkongen just nu. Plockade helt lagligt grenar från en småväxt pilsort efter att de klippts ner av kommunen. Är rätt småväxt och verkar bli mer buskig och "förvriden". Satte dem förra sommaren och de flesta har överlevt - men det tar nog ett gäng år innan det blir någon bonsai-fason på den. Får se hur de växer i sommar. Andra jag har lurat på är hagtorn och bok (fast den sistnämnda får man nog verkligen ha tålamod med, om den alls funkar i kruka). Al kanske kunde funka också, verkar ju inte vara någon risk för övervattning av den heller... ;)
Hilsen,
P
skorpio
Snabbast av alla : Leylandcypress (med reservation för felstavat) typ 30 meter på ca 5 år.....gillar alla grannar He He
Robin
Sådär, precis hemkommen från tyskland så jag har varit lite off.
Jag tror nog att det får bli en "vanlig färdig" bonsai om det ska bli nått.
Tack för tankeverksamheten och en hel del inspiration.
Daniel-Odell
Robin: jag kan rekomendera en kurs ordnad av svenska bonsaisällskapet. Det ger otroligt mycket både teoretiska kunskaper och praktik. Hela Bonsai-fenomenet är omgjärdat av en massa felaktig information och myter.
I kursen får du välja ett träd som du vill jobba med och ta med dig produkten hem.
Robin
Intressant.. :)