LNPrecis Jeppe . Bolivianerna är betydligt tåligare, dessutom trevligare.
Dom är dessutom mindre aggresiva än vanliga fjärillar.
Antalet är lite en smaksak. Ja gillar aktivitet i akvarierna och tycker därför att 4 st är det minsta antal du ska ha. Att någon skulle bli utmobbad minskar med antalet firrar. Mycket lättare att para ut och få till lek om antalet är lite större (som sagt ja har 14 i min 130 l. och har haft två lekar än så länge).
En annan sak som kan vara knepig är att det är mycket svårt att def. vem som är hanne/hona. Man tror att men ser det på fenstrålarna men ofta är det olika från fisk till fisk.
Har hållt på med bolivianer ett antal år och enda gången jag verkligen (förutom vid lek) kan skilja på könen är när dom blir helt fullvuxna (8-10cm). Då blir honans kropp mera spolformad och hon blir något mindre än hanen.
Även detta är ett skäl till att du bör satsa på fyra eller fler, helt enkelt större läge för att det ska bli båda könen vid inköpet.
Vad jag kan se på bolivianerna som går hemma hos mej som är från larry så är de lite på analfenan som skiljer och möjligen lite på fenstrålarna, iallafall det jag sett på mina och dom jag sett på bild.
Jag har fått för mej lite också att hanen är oftast lite högre i kroppsbyggnad, honan är som sagt mer slimmad.
Jag har dock inte fått yngel ännu så jag vet inte hur lätt det är att urskilja när dom är små, dom som går hemma är väldigt stora faktist, men det är all fisk som larry fött upp
Oxhjärta is the shit :)
Mvh Peter