Hallå!
Vet inte om du räknat fel med flit, för att öka säkerhetsmarginalen, eller om det beror på att benställningen tar upp en del krafter direkt, utan att gå via stommarna? Jag antar att du har tänkt dig att stapla stommarna två och två, och därmed få två staplar, 70cm höga? Var benställningen kommer in i bilden har jag inte riktigt förstått.
150x60x60 blir 540 liter, inte 504.
2 st volymer á 60x60x60cm blir 432 liter.
Varken BTN-bakgrunder eller filtermassa tar upp särskilt stor volym. Filtermassan är ju full av hål. Bakgrunden är ju en ganska tunn vägg, och bakom den har du vatten.
Glas väger ca 3000kg/m3. Skulle tro att ditt kar väger betydligt mer än 70kg. Lägg även till ljusramp och eventuell utrustning som tidvis kommer att ligga på ljusrampen. Är det ok om bänken rasar för att en gäst ställer en hög med tallrikar på ljusrampen när du har fest?
Om du ändå skulle komma fram till att det blir ca 3/4 av vad bänkarna tål, vill du verkligen inte ha större säkerhetsmarginal än att omflyttningen av några stora stenar gör att marginalen försvinner? Stenarnas vikt kommer ju inte fördelas jämt över bänkarna.
Bra läsning om detta:
http://hem.passagen.se/vaaf/tips/vikt.htm
Vill inte vara negativ till ditt innovativa tänkande, men gå inte för nära marginalerna.
Jag byggde min bänk i lecablock. Känns extremt stabilt, är enkelt och billigt. Hela kalaset landade under 300kr, exklusive skivan direkt under akvariet. Tycker man lecablock är fult kan man spika på en panel på framsidan och sidorna.
Mvh,
/Fredrik