Tony
Jag vill som hastigast påminna om följande forumsregel:
Bilders upphovsrätt
§20 Publicering av bilder i forumet på ciklid.se får bara göras av upphovsrättsinnehavaren själv, eller där familjemedlem äger upphovsrätt och gett särkilt tillstånd till publicering.
§21 Upphovsrättsinnehavaren kan även i enskild bildtråd ge samtycke till att annan person än upphovsrättsägaren ges rätt att för dennes räkning modifiera enskild bild. Detta skall då framgå vid sådan publicering.
Om ni som postar era bilder tycker det är okej att andra manipulerar era bilder, ange detta för att inte skapa onödiga konflikter.
defdac
Jajaja. Zaphi och jag har redan rätt ut det där. Ni behöver inte skita på er.
HelenaI är det okej att jag moddat din bild och publicerat i denna tråd?
Helenai
Defdac: Ja. :)
Tony: Bra att bli påmind om reglerna. De är svåra att komma ihåg, av någon anledning. :I När det gäller mina bilder så är det ju bara skräpbilder, vilka som helst, men för det generella fallet måste man ju vara konsekvent.
Tony
HelenaiDefdac: Ja. :)
Tony: Bra att bli påmind om reglerna. De är svåra att komma ihåg, av någon anledning. :I När det gäller mina bilder så är det ju bara skräpbilder, vilka som helst, men för det generella fallet måste man ju vara konsekvent.
Ja, de där reglerna är ju mestadels till för att skydda våra medlemmar. Det har hänt att folk blivit besvikna för att någon "snyggat till" deras bilder.
jarinen
TonyJa, de där reglerna är ju mestadels till för att skydda våra medlemmar. Det har hänt att folk blivit besvikna för att någon "snyggat till" deras bilder.
Jag skulle bli vansinnig! Ingen snyggar till mina bilder om jag inte bett dom, en mycket bra paragraf.
Mvh Jari
defdac
Helenai
Upphovsrätt:
I den här tråden diskuterar vi foto... Och sätt att förbättra komposition och andra möjliga tekniker för snyggare eller mer "talande" fotografier. Då har jag inget emot att ta och ge på fotofronten. I övrigt är det principiellt riktigt med forumsregler/andra lagar som anger att jag äger mina bilder och att andra bör ge attan i dem. Dock är det ju så att det som publiceras på nätet i allt väsentligt är ett offentligt material, på både gott och ont. Jag har med andra ord själv en ganska avkopplad attityd i detta sammanhang (foto på ickemänskliga objekt), kompletterad med en rätt hård attityd när det gäller personliga fotografier och web-kameror. Jag har t ex inte hittills tillåtit mina barn att publiceras på nätet, ens med skolans nuvarande policy att de inte ska publiceras med namn och på gruppbilder istället för ensamma. Och innan jag bankat in i huvudet på dem hur man som barn ALLTID ska hantera mänskliga kontakter på nätet så har de inga egna konton på t ex MSN heller.
Bildbehandling:
Ja, det där visar ju verkligen hur mycket man kan mixtra i bildbehandlingsprogram! Använder du PhotoShop eller något annat, defdac? Akvariebilden har jag för mig skulle illustrera en diskussion om hur mycket en bild med akvarieväxter kunde bättras på, eller hur? Hur svårt det egentligen kunde vara att bedöma växters verkliga kondition/kulör på tävlingsbilder?
Bilarna visar hur mycket man kan leka med ytor och linjer även på förhållandevis svåra ytor (ljusförhållandena på lackerad plåt). Fast det kanske är jag som är naiv, det kanske inte är så svårt att få ihop ytor med olika exponering på ett så läckert sätt?? Jag vet hur bilplåt kan bete IRL, med kulöröverensstämmelsen mellan olika ytor. :P
PatrikMalmo
Intressant med filosoferandet kring bilder. Personligen tycker jag att det går att förmedla känslor även genom fiskbilder, just genom att få till foton på firrarnas beteende och interaktion. Att fota sina kar kan också förmedla en känsla, för mig i allafall - även om bilden kan tyckas platt, så kan jag som akvarist bli sugen på att sitta framför just det karet och kika på firrarna, ljusspelet eller vad det nu är. Det blir ju då inte bilden i sig som "gör det", utan karet i sig.
En fotograf jag är verkligt impad av är Cartier-Bresson. Cartier-Bresson trixande inte så mycket, han fotade och försökte såvitt jag förstått få bilden "perfekt" från början. Det är en linje som inspirerar mig i mitt fotande, som för övrigt går i vågor (och inte har rört fisk och akvarier särdeles mycket). Där följer jag Helenas synpunkter och tycker att det kan bli lite väl mycket trixande med bilden i efterhand.
Fast jag har gillat läget, och accepterar att konstnärer i alla tider har använt senast tillgängliga teknik för att få fram sitt budskap - jag är alls inte emot att det trixas med bilderna, det är bara något jag själv inte vill göra. Jag skulle också bli lite syrak om någon trixade med mina bilder utan att fråga. Kan mycket väl vara så att jag tycker bilden är helt ok, och inte vill att den ska ändras.
Men, men - jag klankar absolut inte ner på någon. Har enbart skrivit vad som gäller för mig.
Hilsen,
P
PatrikMalmo
Macrolekar: ingen av bilderna är redigerad på något sätt. Påstår absolut inte att de är fotografiskt perfekta; egentligen rätt platta. Tanken när jag fotade dem var att få till bilden så att man ändå tvingas tänka efter lite vad objektet föreställer. Ett par av bilderna gör i vart fall att jag längtar efter att vara en humla... *s*
Hilsen,
P
marcuspajp
Jag tycker att Mickes bild "Vänskap" från Zoopets fototävling är ett bra exempel på en fiskbild som kan förmedla känslor.
Min favoritfotograf är annars Ansel Adams (ja det är väldigt mainstream ;P) och han kunde göra mer saker i mörkrummet än vad jag kan i PS.
Helenai
Patrik:
Klart det går att förmedla känslor genom fiskbilder! Det är väl det som gör diskussionen berättigad från början. Det gäller ju "bara" att sitta länge och vara med när det händer. Eller sätta motor på kameran för att fånga hela sekvenser och möjligen lyckas med någon av bilderna. Jag hade själv velat föreviga imponer-fighten mellan min schackishane + röda dvärciklidhane. Eller ännu hellre "minerna" hos de hungriga A. metae-ynglen när röda dvärgciklidhonan hovrade över räkmixen och bevakade den stenhårt. Ynglen stod runt om (10-20 st) och vägde för och emot. Vattnet började nästan skimra av överhettningen i huvudena på dem. Schackishonorna gjorde likadant förresten, fast de ställde sig två, rygg mot rygg, över maten och höll undan tonårsslynglarna. :)
Bilderna:
Mmm... Jag förstår vad du menar. Rosen är både fräsch och härligt färgstark.
Annars gillar jag bilden med smultron och stensöta bäst. Diagonalen snett uppåt höger leder in blicken i bilden och de gröna färgerna kompletterar varandra bra. Den känns balanserad och harmonisk och jag skulle gärna använda den som bakgrundsbild, t ex. Man kan nästan känna doften av skogen...
Bra kvalitet på grundbilden är väl a och o i alla sammanhang. Minns någon fotograf som använde sig av en rätt gammal Hasselblad som påstod att han inte skulle byta utrustning förrän han kunde ta lika bra bilder som den eller den gjorde med en enkel lådkamera. Riktigt så extrem tror jag inte man behöver vara... Men utan att "ta" bilden innan man knäppt blir det svårt även i Photoshop, tror jag. Det räcker ju med mitt bildexempel... :P
Det vore kul att höra vad fler tycker specifikt om respektive bilder, eftersom det finns lika många åsikter som det finns mskor!! :)
Ett kul minne jag har från Paris var när jag och mitt sällskap travade runt i diverse konstgallerier och kollade modern konst. Vi gillade ingen enda gång (!) samma tavla och ofta kunde den ena inte ens se något av de mönster som var betydelsefullt för den andras intryck och associationer av ett objekt. Luttrande upplevelse. ;)
Marcuspajp:
Jag kan inte hitta Mickes bilder på zoopet. Jag är visst inte betrodd. :-|
PatrikMalmo
Helena,
bilden med smultron och stensöta är från en hel serie där jag har fotat miljöer som kan inspirera mig till inredning av akvarier. Ingen idé jag kommit på själv, det är Takashi Amano som fick in mig på den banan - han har ju sitt koncept med Nature Aquariums, där han inreder kar med inspiration från naturen. Skoj att traska runt i skogen och spana på det lilla.
Macrolekarna har också ett annat syfte, har länge trixat med en hemsida - tänkte köra någon macrobild så att den blir verkligt stor och därmed ännu mer förvirrande att se vad den föreställer. Testa att dra upp rosen som bakgrundsbild till datorn... ;)
Hilsen,
P
Micke
HelenaiJag kan inte hitta Mickes bilder på zoopet. Jag är visst inte betrodd. :-|
Den ska kunna ses utan guldmedlemskap här:
http://www.zoopet.com/tavlingar/showphoto.php?photo=327&cat=533
Helenai
Micke:
Ja, det borde jag sett. Jag försökte kika på ditt album, och leta lite bland alla bilder. Visste ju inte att det var den bästa hittills 2006... :)
Den är väl ett utmärkt exempel på att det går att fånga stämning på ett fiskfotografi! Jag skulle velat haft dem lite utanför centrum på bilden, något åt höger, för att indikera ännu mer kommunikation med någon/något. Vilket inte ändrar att det verkligen är en bild som fångat mycket av själen hos en grupp corydoras!!! :D
Ni som tar mer foton än jag måste ju kunna tycka till ännu mer. Och ha tänkt ännu mer. Micke, t ex... ;)
Patrik:
Mmm... det går att se mycket i det lilla. Mina kajakkamrater måste ha tyckt jag spårade ur som låg länge och spanade efter liv i olika hällkar ute på kobbarna i slutet av november. Men det fanns rätt mycket liv där, då. Och det var vilsamt för själen. ;)
Och rosen blir ännu mer överväldigande. :)
Zaphi
marcuspajpMin favoritfotograf är annars Ansel Adams (ja det är väldigt mainstream ;P) och han kunde göra mer saker i mörkrummet än vad jag kan i PS.
Han är en av mina klara favoriter! Han gav "dodge & burn" ett helt nytt ansikte och är ju dessutom "uppfinnaren" till det som kallas för zonsystemet:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=%2B%22ansel+adams%22+%2B%22zone+system%22&meta=
Sedan har han ju sagt ganska mycket coola saker om fotografi:
http://www.photoquotes.com/ShowQuotes.asp?ID=10&Name=Adams,_Ansel&Type=Q
Här är en av mina Adams-inspirerade bilder:
PatrikMalmo
Verkligt schysst foto, Zaphi! Jag sällar mig också till skaran som gillar Adams, och det är alls inget fel i att vara "mainstream" om det innebär att man gillar bra foton... *s*
Hilsen,
P
anli
Min granne är en respekterad gammal landskaps fotograf, John Chang McCurdy. Han är så skönt "old school" :). Ok, han varit varit tvungen att haka på digital trenden för brödfödan, typ fota rika amerikaners bröllop och sånt. Hans bilder handlar nästan bara om komposition, färg och djup.... gärna med rörelseoskärpa eller korta skärpedjup. Skönt med lite klassiskt "konstnärliga" fotografer bland alla teknikens under... allt är inte bara knivskarpa bilder!
Annars gillar jag för övrigt klassisk svart-vit leica-street style fotografi med 21-24 mm objektiv. Kommer inte på namnet på den snubben, fransman?
Zaphi
Henri Cartier-Bresson:
http://www.henricartierbresson.org/index_en.htm
Ryktet säger att han sköt mycket från höften och tejpade sin silvriga leica med svart tejp för att den inte skulle synas så väl. Jag vet inte om det är sant. Isåfall borde han blivit cowboy, för han sköt rätt bra från höften!
Helenai
'Prada sidewalk' och 'Behind Saint-Lazare station' har sting och drama.
Jag har aldrig hört talas om dem, men kikar gärna på fler favoriter... Bra inspiration. :)
Zaphi
Är det ingen som har bilder att visa upp här, som inte nödvändigtvis behöver vara akvarierelaterade?