PangaeaDet är två arter som till vardags kallas texasciklid, nämligen Herichthys carpintis och Herichthys cyanoguttatus. Av dessa två är det dock bara H. cyanoguttatus som verkligen finns i Texas då den finns att hitta i Rio Grandes flodsystem på gränsen mellan USA och Mexico. H. carpintis förekommer inte så långt norrut utan finns att finna längre söderut i Mexico. Alltså är det bara H. cyanoguttatus som egentligen borde kallas texasciklid.
De fiskar man hittar ute i handeln under detta namn är dock till 90-95% H. carpintis. H. cyanoguttatus är idag mycket ovanlig.
Jag har båda sorterna och har man dom bredvid varandra är det väldigt lätt att se skillnad på dom. H. carpintis har ganska stora, ibland sammanhängande, fläckar som skiftar mellan klarblått och grönturkost, beroende på storlek och lokal ursprungsort. Vidare är ögonen väldigt disktinkt gula, framför allt hos stora exemplar. Detta saknas hos H. cyanoguttatus, som dessutom har mycket mindre fläckar. Som vuxen blir den också ofta lite större än carpintis. Annars är temperamentet ungefär detsamma. de kan vara riktigt tuffa, speciellt vid lek. Korsningsrisken mellan dom är rätt också rätt stor.
Skickar med ett par bilder:
Herichthys carpinte:
Hej Pangaea
Tack för svaret.Då fick jag det jag anade verkligen bekräftat.
Det var alltså Carpinte jag hade då på 70-talet.Man pratade då
om bara en sort.Cyanoguttatum,vilken då tillhörde Cichlasoma.
Undrar när forskarna bestämde sig för att dela på arterna?
På Dina fina bilder ser man tydligt skillnaden på dom.
Som Jinnarparen påpekar är det väldigt mycket rött i hanen.
Det känner jag inte igen sen tidigare.
Det par jag hade tidigare blev väldigt maffiga.ca.20 cm skulle
jag tro.Jag gjorde mig dock av med dem då de med tiden blev
alltför brutala.Hade 650 l burk med bla.a Salvini;Dempsy och Zebra.
Blev nog för trångt!
Jag spred nog då flera hundra yngel i Stockholmstrakten.
Här uppe i Norrland har jag inte sett dom på länge.
Tetracanthusen du skriver om.Blir det möjligen några till salu?
Tack för nice kontakt.
Håkan