imported
Tja på er,
Är ny här på ciklid. Har kört Malawi i en 720 liters balja i ett par år men nu betsämt mig för att skaffa ett större kar och byta till sydamerikaner som jag hade som liten grabb för 20 år sedan.
Då var favoriterna Jack Dempsey, Texas Ciklid, Blå Ciklid och Zebra Ciklider. Dock hade jag aldrig olika sorter tillsammans samtidigt eftersom jag endast hade 220 liter på den tiden.
Fråga, kan jag ha dessa tillsammans och isåfall är det en hanne och en hona av varje som gäller?
Kom gärna med andra förslag.
Avslutningsvis - finns det någon bakgrund (typ BTN) som är 250 cm lång och 60 cm hög?
Med hopp om svar och gärna med bilder på fisk eller länk med fakta om fiskarna.
//Mange
Redbullen
BTN finns i större storlekar än 200cm
Bara ringa dom och prata med dom, en kompis som kör med eller ska köra med ett 300cm kar ringde dom och det går att fixa
Tips på fisk...samma som innan.....mycket rötter och en det större växter, skulle bli perfekt
// Peter
ChristianAlfredsson
Back to Nature har en bakgrund som heter Slimline. Den går att bygga hur lång man vill. Det är tunna plattor som lappar över varandra. Den var en nyhet på Internzoo.
Kombinera med lite moduler så blir det kanske okey.
Tony
Min personliga åsikt är att moduler är överlägset snyggast i större burkar. Slösar man inte på dem går det att skapa grymt snygga kar.
Micke
Slimline är också snygg och tar mindre plats i karet :)
imported
Tack för tipsen, känns som att det finns bra alternativ.
Fiskarna då? Jaguarer eller andra istället?
Framförallt, hur många bör jag ha av varje art och hur många arter kan jag blanda?
Ser fram emot svar och gärna länkar till bilder.
//Mange
Alexander-Wiberg
Aequidens rivulatus (guldsömsciklid) är en oerhört vacker sydamerikan. Där kan du ha flera honor på en hane. Det är en rovfisk som gärna äter småfisk, men det är inga problem att hålla den med andra större sydamerikaner. Hade den tillsammans med de robusta Cichlasoma festae (röd terror-ciklid), och det fungerade mycket bra. Liknar blåcikliden till utseendet, så jag skulle inte ha dem båda.
I 1125 liter skulle jag satsat på guldsömmar, festae och en tuff jordätare, t.ex Geophagus brasiliensis. Bifogar en bild på den vackraste guldsömmen jag sett. Hoppas du inte misstycker Johan!
http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=1570
(Du vet väl att texascikliden, sebracikliden och Jack Dempsey är centralamerkianer? :) )
imported
Tackar Alexander, äntligen en ny firre modell super snygg.
Jag tycker den är kanonfin.
Bra att du påpekar det där med sydamerikanre. Jag är ju Malawi ägare sedan länge och har aldrig blandat fiskar (tex Malawi med Tanganika).
Bör jag bara hålla mig till Centralamerika eller kan jag blanda med Syd?
//MP
Alexander-Wiberg
Jag har blandat syd- och centralamerika innan utan problem. Hade faktiskt Jack Dempsey med guldsömmarna och festae ett tag. Har för mig att varken gulsömmarna eller festae kräver alltför lågt ph, och det gör väl inte centralamerikaner heller, så jag ser inga problem.
Det enda som kan sätta stopp för blandningen är väl om du tycker att det känns fel. Personligen har jag alltid tyckt att syd- med centralamerika känns mer rätt än malawi med tanganyika.
Om du går in på johanlindgren.nu så ser du både fina guldsömmar och härliga festae. Kolla bilden på paret längst ner till höger. Wow!
Zaphi
Jag försutsätter att du kommer ångra ditt byte till SA och tipsar om:
Copadichromis sp. "m'loto fluorescent"
Cyrtoraca moorii
Aulonocara stuartgranti, Usisya
Placidochsomis sp. "phenochilus tanzania"
Protomelas sp. "spilonotus tanzania"
Annars är Geophagus och Satanoperca otroliga fiskar, om du nu inte ångrar dig alltså...
Styrso
zaphi din rackare... ;-)
Nej nej- CA med eventuella sydamerikaner får det väl bli.
Det finns mycket kul att välja på. Blanda inte Blå och Guldsöm, de blandar sig gärna (och liknar varandra).
Salvini är alltid et favouritsmycke i den inte allt för stora klassen. Du kan få lite Labiatus yngel av mig om om du kommer till Göteborgstrakten.
Peter
imported
Tack för alla tips och även det generösa erbjudandet från västsverige.
Återkommer om jag behöver hjälp med att hitta lämpliga säljare av dessa fiskar. Bor i Stockholm och utbudet av CA är betydligt sämre än av Malawi.
Mange
JockeB
Mange PetterssonTack för alla tips och även det generösa erbjudandet från västsverige.
Återkommer om jag behöver hjälp med att hitta lämpliga säljare av dessa fiskar. Bor i Stockholm och utbudet av CA är betydligt sämre än av Malawi.
Mange
Bara att du hör av dig om du är intresserad av CA ;)
Laesk
Sydamerika ska du absolut ha! T.ex. Cichlasoma Festae :)
imported
Är det någon som kollat in Blocket och Festae paret som är till salu?
Är det rätt att köpa ett sådant fullvuxet par elle är det dagar kvar till pension?
Ruggigt sugen
//MP
Lutt
prayermans teori är inte fel den heller...du bestämmer helt klart själv vad du skall ha för firrar.
själv skulle ja försöka efterlikna en CA biotop med några svärdbärare av den lite ovanligare sorten + 3-4 medelstora ciklidpar
Lutt
Mange PetterssonÄr det någon som kollat in Blocket och Festae paret som är till salu?
Är det rätt att köpa ett sådant fullvuxet par elle är det dagar kvar till pension?
Ruggigt sugen
//MP
snacka med johan lindgren här på ciklid.se tror det var hans par
Prayerman
Ursäkta Lutt. Jag tog bort mitt inlägg eftersom jag visst förstår varför man skaffar stora fiskar till stora kar. Eller antagligen är det så att man skaffar stora kar för att man vill ha stora fiskar. Det jag skrev var att det är inte många som har stora kar men satsar på mindre fisk.Typ massor av tetror och kanske flera par av t.ex palettciklider där varje par sitt eget revir. Ett sådant kar skulle vara väldigt intressant. Tog bort det för att inlägget inte förde denna tråden vidare.
imported
Får ingen klarhet i om det är en hane och en hona som gäller nu när det är dags. Jag är ju van vid att sätta in grupper om 3 hanar och 7 honor (malawi).
Och någon måste kolla in blocket - svara gärna på mitt förra inlägg :-)
Laesk
Mange PetterssonFår ingen klarhet i om det är en hane och en hona som gäller nu när det är dags. Jag är ju van vid att sätta in grupper om 3 hanar och 7 honor (malawi).
Och någon måste kolla in blocket - svara gärna på mitt förra inlägg :-)
Mjo nu är de hona å hane som gäller! Iofs kan de va bra å ha nån underlägsen hona extra, så om hanen får spel, så tar han död på den ist för sin "riktiga hona".
Paret på blocket är långt långt ifrån fullvuxet, köp! Å de är billigt som stryk me! (Johan Lindgrens par här på forumet)