StefanL
Jag undrar om jag kan ha dessa tillsammans eller om det kommer med största sannolikhet medföra korsningar?
Jag har 3st, 1 hane-2 honor, Aulonocara Stuartgranti sp. "Maulana" och en hane av Aulonocara Jacobfreibergi "Eureka" eller "Otter Point".
Jag skulle vilja ha dessa i samma burk, men jag befarar att den ensamma hanen kan leka med någon av "Maulana"-honorna...är risken överhängande?
Stefan, Skövde
375L Frigobakgrund
L Trewavasae
L Caeruleus
A Jacobfreibergi
M Cyaneorhabdos "Maingano
P Elongatus "Mpanga
Ancistrus
2st 100L
Mm
Med största sanolikhet kommer jacobfreibergi hannen spela framför dom andra honorna. Men fråga är ifall dom väljer att leka med sin eller den andra artens hanne.
Altså så är risken stor för korsning.
diskus
Hej Stefan,
Rent generellt brukar folk på forumet och akvarielitteratur avråda från att mixa Aulonocaror. Samtidigt står det i litteraturen att om
du väljer att blanda så gör det med två arter vars honor är så olika som möjligt.
Det finns "silvriga"/vita, bruna och mörkgrå honor inom Aulonocara
Jag har Aulonocara "german Red" med bruna honor och Al. Stuartgranti
"Usisya" med silver honor i min 770 utan problem.
Viktigt är dock att det finns en dominant hane i varje sort.
I ditt fall med en singel hanne skulle jag INTE blanda då de finns en
risk att din Eureka (som normalt är lite kaxigare) tar över de honor som finns tillsammans med Stuartgrantin.
Lycka till
Björn H
StefanL
Tack för råden och mina Aulonocara hanar är nu åtskilda, vilket de alltid varit. Dock har jag svårighet att finna honor till min "Eureka"?/"Otter Point"? hane...tips?
Stefan, Skövde
375L Frigobakgrund
L Trewavasae
L Caeruleus
A Jacobfreibergi
M Cyaneorhabdos "Maingano
P Elongatus "Mpanga
Ancistrus
2st 100L
Hank
Föreståndaren i Nol hade en tumregel ang. Aulonocara hannar
och honor: