mAuse
Till mitt förträt så hade AM tyvärr inga kvar av dessa. Hade bara fått in 5st å alla var redan sålda. Mitt dilemma är att jag har 1 par som är svårlekta.
Hade då tänkt inhandla ett par på AM, men då dessa inte finns kvar å svåra å få tag i tänkte jag höra med er här på forumet om någon äger dessa?
Hör gärna av er till mig då.
En riktigt tjusig art må jag säga! Ser ut som en gädda fast blå :D
Cissi
Varför testar du inte att lägga in en köpesannons? *-)
mAuse
Ja du det skulle jag provat!
Kanske va lite väl desperat å få kontakt med någon som håller dessa. Å då är det lättare tror jag å starta en tråd så här. Men korrekt så ska det ligga som annons. Tror dock att det blir svårt att hitta någon som har denna art överhuvudtaget...
Får höra med AM om dom känner vederbörande som köpte dom.
Sry om jag trampa över ...
amini
eraserxTill mitt förträt så hade AM tyvärr inga kvar av dessa. Hade bara fått in 5st å alla var redan sålda. Mitt dilemma är att jag har 1 par som är svårlekta.
Hade då tänkt inhandla ett par på AM, men då dessa inte finns kvar å svåra å få tag i tänkte jag höra med er här på forumet om någon äger dessa?
Hör gärna av er till mig då.
En riktigt tjusig art må jag säga! Ser ut som en gädda fast blå :D
undrar lite om tempramenten på dina fiskar om du jämför med andra melanochromis
eller andra malawi du har
mvh
amini
mAuse
Om jag jämför med dom mbunas jag har så är denna den lugnaste. Förvånansvärt lugn om jag får säga. Till och med mina cyrtocara moorii som är mindre jagar iväg mitt northern blue par. Så lite tag i dom är det verkligen.
Enda gången jag sett tendens till att hanen spänner upp sig mot honan var vid ett tillfälle hon blev sjuk. Jag hade henne då i ca 10 dagar i ett medicinkar. Vid återsättandet av honan såg jag hanen spänna upp sig å dansa för henne. Annars har det inte hänt något. Alla mina andra arter har lekt men jag väntar spänt på att dessa ska leka! Därför hade det varit underbart å hitta minst en hona till lr ett par. För att trigga konkurrensen som senare kan leda till lek.
Har t.ex pseudotropheus polit i karet oxå. 1 hane plus 2 honor, han är det sannerligen tag i. Jag har två stora rev i ett 720 kar o bara polit hanen har tagit ett av reven. Har ca 30 fiskar i sammanlagt så det är på gränsen till för mkt. Men jag är så fruktansvärt nöjd med min sammansättning. Har åkt fram o tillbaka i detta land med fisk. Hämtat nytt o lämnat tillbaka...
Men för å återgå till northern blue, så är dom ena sannerligen häftiga mbunas. Har aldrig sett någon mbuna med det utseendet som dom har. Som jag nämde en blå gädda... Finns säker fler melanochromis som påminner om dess utseende men jag har aldrig sett några live...
tjo tjo
Cissi
Jag vill se en bild av denna fisk! :)
Börjar bli nyfiken på hur den ser ut.
Micke
CissiJag vill se en bild av denna fisk! :)
Börjar bli nyfiken på hur den ser ut.
Det finns bild i den förra tråden om firren:
http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=52600
amini
jag hade nämnligen 1+3 melanochromis simulans ca 4-5 år sedan.
de var oxå ganska snälla o kunde inte trivas o konkurrera så jag sålde de.
jag ångrar mig kraftigt för när jag ville köpa sånna igen för ett år sen hittade jag inte den nånstans.
håller med om de rör sig o ser ut som rovdjur utan o vara elaka av sig.
lycka till i din sökning till fler.
mvh
amini
mAuse
Tackar! Känner ni någon så som håller dessa... Hör gärna av er! Yngel går lika bra, man tager vad som finns...
Robin
Varför köpte du bara ett par?!?! :D
(lika snål som jag kanske?) ;)
mAuse
Hehe, aldrig fel å vara snål! Men på hobbyn gör det inget om det kostar ibland... Bara ibland...
Nä, andledningen till att det bara blev ett par är för att det va första gången dom tydligen blev importerade till Sverige. Så AM hade 5st o Kent i NOL 1 par.
O jag va i Nol å då fick det bli det paret... Dom 5 andra var jag för sent ute på...
specmats
konstigt att både M.Simulans och M.sp.Northern Blue är så pass lungna som ni beskriver med tanke på att M.Chipokae som är mkt närbesläktad är kanske lika lungn men definitivt inte mild, tvärtom är den en fighter som (när jag har haft dom) t.o.m. spöar M.Auratus, men det är lite av charmen med mbunas ena arten är inte den andra lik..
mAuse
Väldigt ofta önskar jag att det vore lite mer tag i min M.northern blue hane. För annars går han inte helt utfärgad. Vilket han till större delen inte gör.
Är han helt utfärgad är han knallblå. Om "undertryckt" i två horisontellt mörkare blå ränder.
Han blir så mkt snyggare när han färgar över. Inte ofta jag får se det.
amini
specmatskonstigt att både M.Simulans och M.sp.Northern Blue är så pass lungna som ni beskriver med tanke på att M.Chipokae som är mkt närbesläktad är kanske lika lungn men definitivt inte mild, tvärtom är den en fighter som (när jag har haft dom) t.o.m. spöar M.Auratus, men det är lite av charmen med mbunas ena arten är inte den andra lik..
chipoke är mentalt helt annan fisk,
om du skulle hålla den med nån av de skulle jag inte bli förvånad att inom kort skulle du bara ha chipoke kvar.
mvh
amini
specmats
Ja du har säkert rätt men lite konstigt är det..när/om jag ser Melanochromis Melanopterus i handeln så slår jag till men undrar lite om den är lik dom som ni nämner eller mer som Auratus & Co.!?
Sacrium
Ledsen om jag väcker den här tråden till liv igen, men var lite sugen på info om sp. northern blue. Varför är den så sällsynt exempelvis? Och odlar någon på den?
amini
specmatsJa du har säkert rätt men lite konstigt är det..när/om jag ser Melanochromis Melanopterus i handeln så slår jag till men undrar lite om den är lik dom som ni nämner eller mer som Auratus & Co.!?
vet tyvärr inte:^)
mAuse
Äntligen har vi fått vår första lek på northern blue! Har länge trott att vi har 2+1, men det visade sig att ena hanen vi har är en hona. Så i förrgår såg frugan att äggröret var ute.
Det vi är lite osäkra på är om hanen verkligen befruktat äggen då han nästan aldrig visat intresse för någon av honorna. Det kan finnas en risk att honan har lekt av sig själv. Men det återstår att se!
Får vi yngel på denna juvel blir vi överlyckliga! Så vi får vänta ca 3 veckor o se vad som händer... Hon kan svälja, hon kan ha lekt av sig självt. Eller så kan det hela sluta helt underbart med en liten premiär kull på melanochromis sp. northern blue o det skulle va den största bedriften hittills för oss!
Wish our female goodluck!
Tony
De är knepiga att se könsskillnad på de där. Jag hade också en tuggande "hane" för någon vecka sedan, men hon höll inte tiden ut. Hoppas du får en kull, för det är ju en grymt cool fisk!
Sacrium
Har två tuggande honor hemma. Knepigt nog var det inte den dominante hanen som lyckades genomföra första leken utan en liten stackare som jag först trodde var en hona.
Men när han började genomföra leken färgade han ut riktigt ordentligt. Skumt sånt där.